Defacto software lanceert onafhankelijk EPA Register®

En maakt daarmee volledige transparantie van de (landelijke) beschikbaarheid en inzetbaarheid van zorgpersoneel mogelijk.

Defacto | | Leestijd: ± 2 min.

Defacto software lanceert onafhankelijk EPA Register® en maakt daarmee volledige transparantie van de (landelijke) beschikbaarheid en inzetbaarheid van zorgpersoneel mogelijk. Diederik Gommers en Ernst Kuipers, worden jullie hier ook blij van?

Het EPA Register® geeft inzicht en overzicht van alle door zorgprofessionals behaalde EPA’s (Entrusted Professional Activities) en maakt de uitwisseling van de behaalde EPA’s tussen portfolio’s en instellingen mogelijk. Daarnaast geeft het EPA Register® de gehele zorgsector optimale grip op beschikbaarheid en inzetbaarheid van zorgpersoneel waardoor personeelstekorten worden voorkomen of snel opgevangen.

Groningen, 24 september 2021

Defacto, softwareontwikkelaar in het domein van leren, ontwikkelen en vakbekwaamheid, is al twee jaar actief betrokken bij de vernieuwing van het zorgonderwijs en de invoering van de EPA-systematiek. Samen met het UMCG en het MUMC+ ontwikkelde Defacto de innovatieve EPA totaaloplossing: te weten het EPA Portfolio. Het EPA Portfolio is volledig geïntegreerd in de digitale leeromgeving en gekoppeld met het EPA Register®. Vandaag lanceert Defacto het onafhankelijke EPA Register®. Dit EPA Register® is uniek omdat alles op het gebied van EPA’s centraal en transparant wordt gemaakt voor zorginstellingen (praktijkopleiders), zorgprofessionals, theorie-aanbieders en softwareleveranciers.

Opvangen van personeelstekorten en uitwisseling van zorgpersoneel is aanzienlijk eenvoudiger omdat het EPA Register® op lokaal, regionaal en landelijk niveau inzicht geeft in de beschikbaarheid. Dit komt omdat het EPA Register® een gestandaardiseerde database bevat met alle curricula, EPA’s en supervisieniveaus zoals opgesteld binnen CZO Flex Level. Met het centrale EPA Register® beschikt elke Nederlandse verpleegkundige over een compleet EPA portfolio. Alle behaalde EPA’s en supervisieni­veaus worden centraal vastgelegd in het EPA Register®.

Dit onafhankelijke EPA-Register® zorgt ervoor dat EPA’s centraal en transparant inzichtelijk gemaakt worden voor:
· Zorgprofessionals om een persoonlijk EPA Register® te hebben tijdens de hele loopbaan;
· Zorginstellingen om met het EPA Register® te koppelen en hiermee inzicht te krijgen in de (eerder) behaalde EPA’s van medewerkers en zo de bedrijfsvoering en inzetbaarheid te optimaliseren;
· Theorie-opleiders om het curriculum en de EPA’s op te halen en ook de behaalde EPA’s weer terug te geven.

Via een koppeling met het EPA Register® houden opleiders en zorg-organisaties hun systemen ook up-to-date en be­schikken over alle actuele gegevens en informatie. Het EPA Register® is in eerste instantie bedoeld voor de vernieuwde zorgopleidingen die ontwikkeld zijn via CZO Flex Level voor de verpleegkundigen en medisch ondersteuners.

Kortom, het EPA Register® maakt impact en levert een grote bijdrage aan het terugdringen van personeelstekorten in de gehele zorg. Kijk voor meer informatie op epa-register.nl.

Over Defacto Software
Defacto Software (Groningen) bestaat al meer dan 30 jaar en is met haar producten CAPP LMS en CAPP Agile Learning een belangrijke speler in de Nederlandse en Duitse Learning & Development-markt. Meer dan 400.000 professionals maken dagelijks gebruik van de digitale leeroplossingen van Defacto.

Banner EPA Magazine

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.