ZINN maakt geaccrediteerde content met Agile Air

Els Hoekstra | | Leestijd: ± 4 min.

Nu steeds meer klanten zelf content willen maken, is het tijd om even wat inspiratie op te doen bij onze klanten die hier al veel ervaring mee hebben. De hoeveelheid modules die Lydia Woldendorp heeft ontwikkeld bij zorgorganisatie ZINN is opvallend te noemen. Lydia heeft een enorm takenpakket; zij is contentontwikkelaar én inhoudsdeskundige én kwaliteitsverpleegkundige én trainer van zorginhoudelijke scholingen. Daarnaast is zij ook nog coördinator van het Alzheimer Café, zij organiseert dit twee avonden in de maand.

Ongekend vonden we, ook omdat Lydia als één van de eersten zelf content maakte. En dat dus nog steeds doet. Maar wat maakt dat zij al zoveel content heeft gemaakt en zo actief is? In dit interview vertelt ze over haar ervaringen.

Content voor eigen organisatie

In de landelijke protocollen vinden verpleegkundigen en ander zorgpersoneel terug hoe zij handelingen dienen uit te voeren. Organisaties mogen van deze protocollen afwijken, om welke reden dan ook. Maar omdat ingekochte modules de landelijke protocollen voorschrijven, is het voor het zorgpersoneel vaak zoeken naar de werkwijze die hun eigen organisatie aanhoudt.

Dit geldt ook voor ZINN en voor Lydia één van de redenen om zelf content te maken. Niets is frustrerender om als zorgmedewerker op verschillende plekken verschillende protocollen te moeten naslaan.

Wat is dan nog de juiste werkwijze?

Laagdrempelig content maken

Als inhoudsdeskundige maakt Lydia voor de verpleegtechnische handelingen zelf content. Meest belangrijk voor Lydia is de aanwezigheid van content en dat het duidelijk is welke werkwijze gehanteerd moet worden. Bij laagdrempelig content maken ligt voor Lydia niet zozeer de nadruk op vorm (of er voor de juiste belichting is gekozen of vanuit de juiste hoek een video is gemaakt), maar juist veel meer of de inhoud goed overkomt en de gebruiker begrijpt hoe je de handeling uitvoert.

Regelmatig vraagt Lydia één van haar collega's om een handeling volgens protocol uit te voeren. De collega voert de handeling uit op een pop in het Skillslab van ZINN, terwijl Lydia het met de camera vastlegt. Een video is op deze wijze snel gemaakt. Met de mogelijkheden binnen Agile Air bewerkt Lydia de video met markers die specifieke stappen binnen de handeling aangeven. Zo kan de medewerker makkelijk navigeren naar het voor hem of haar meest interessante stukje van de video.

Aanvragen

Naast het zelf ontwikkelen van e-learning modules krijgt Lydia vanuit verschillende hoeken regelmatig aanvragen binnen. Gaandeweg is hier een proces omheen ontwikkeld. De aanvrager is verantwoordelijk voor de inhoud en levert alle inhoud, inclusief video's, afbeeldingen en hoofdstuk-indeling aan. Lydia zet het materiaal vervolgens om in een Agile Air Pad. Samen doorlopen ze nog even of het resultaat gewenst is. Vaak worden er nog suggesties gedaan, zoals het plaatsen van oefenvragen of het toevoegen van een afsluitende quiz. Als de module eenmaal staat, kunnen de medewerkers deze gaan volgen.

Beheer

Bij veel organisaties speelt de angst om de inhoud actueel te houden. Bij ZINN heeft Lydia het waarborgen van de kwaliteit van de inhoud ingebouwd in het proces. Zo krijgt elke aanvrager van een e-learning module elk jaar een bericht om de module te doorlopen; klopt het nog wat er staat? De ene keer zijn er slechts een paar aanpassingen nodig en soms moet er meer gedaan worden. Binnen CAPP en binnen Agile Air zijn de wijzigingen snel doorgevoerd en daarmee overal aangepast, zonder te werken met verschillende versies die op verschillende plekken staan.

Op deze manier zorgt Lydia ervoor dat de informatie binnen CAPP actueel is en blijft. En als het nodig is om al eerder de informatie te wijzigen, weten de inhoudsdeskundigen Lydia ook te vinden. Zo zijn ze gezamenlijk verantwoordelijk; Lydia voor het up-to-date houden, en de inhoudsdeskundige voor de inhoud.

Geaccrediteerde content

Bepaalde e-learning modules van ZINN zijn ook geaccrediteerd. Het ontwikkelproces is verder hetzelfde, wel moet nu de module door de branchevereniging gecheckt worden. Door een incidentele steekproef wordt dan onderbouwd hoeveel punten gebruikers via PE-Online krijgen met het volgen van de e-learning module.
.

Tips!

Dat Lydia veel ervaring heeft, is duidelijk. Nog even wat tips van Lydia op een rijtje!

  • Gebruik niet te veel tekst. Tekst is belangrijk voor de theoretische achtergrond, afbeeldingen en video's kunnen de teksten ondersteunen en zorgen voor afwisseling in de manier waarop geleerd wordt.
  • Houd het kort en overzichtelijk. Binnen ZINN mogen gebruikers tijdens werktijd de verplichte scholingen volgen. Willen ze aanvullend leren, is dat in eigen tijd. Voor hen heeft Lydia bij elk leeronderdeel aangegeven hoeveel tijd ze er mee kwijt zijn, zodat de gebruiker weet wat zijn tijdsinvestering is.
  • Houd het interactief. Binnen Agile Air kun je tussendoor afbeeldingen toevoegen of vragen stellen. Dit houdt mensen scherp. Dat maakt het voor Lydia het leukste, content uitnodigend makend. 'Dat creëer je door de ‘look-and-feel’; je kunt ze hiermee prikkelen en op een leuke manier laten zien waar het over gaat.'
  • Pas je teksten aan op je doelgroep. Zo is vakjargon niet voor elke doelgroep passend. 'Ik maak soms over hetzelfde onderwerp verschillende modules, gespecificeerd per doelgroep.'
  • Begin met maken en het gewoon te doen. 'Gebruikers zitten niet per se te wachten op super professionele modules, maar verwachten informatie over onderwerpen te vinden. Dan maakt het niet uit als het beeld bijvoorbeeld een beetje beweegt of dat een foto niet met de nieuwste camera is gemaakt.'

Wil jij ook aan de slag met het zelf content maken? En wil je hiervoor Agile Air gebruiken? Vul dan het formulier in.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.