Duurzaam inzetbare content

Laura Leferink | | Leestijd: ± 3 min.

Eén van de onderwerpen op de klantendag was Duurzaam inzetbare content. Het idee achter duurzaam inzetbare content is simpel: streven naar een optimale balans tussen de te leveren inspanning en de verwachte opbrengst van dat stukje content.

Onder de inspanning verstaan we wat het ons kost om de content te ontwikkelen, aan te bieden en te beheren. Met de verwachte opbrengst kun je denken aan het leereffect van de gebruiker, maar het kan ook gaan over het aantal gebruikers dat je bereikt of de periode dat de content bruikbaar en relevant is.

Een mooi streven, maar hoe zorg je hiervoor? Vaak ligt de focus op het máken van content. Hier valt veel winst te behalen, maar van de levenscyclus van leercontent is dit slechts de eerste fase. De levenscyclus is op de te delen in grofweg drie fasen; het maken van content, het aanbieden van content en het beheren van content. Elke fase kent zijn eigen uitdagingen.

duurzame content

Klantendagsessie

Tijdens de sessie Duurzaam inzetbare content namen we de deelnemers mee in de verschillende duurzame uitdagingen die we bij Defacto het afgelopen jaar aan den lijve hebben ondervonden, doordat we zelf leercontent zijn gaan ontwikkelen. Waar liepen we tegen aan en welke keuzes moeten we maken? Dat maakproces heeft ons veel waardevolle inzichten gegeven, die wij nu als gouden regels hanteren. Deze gouden regels hebben we per fase opgedeeld.

Fase 1: Het maken van content

Waar kies jij voor bij het maken van content: Ga je voor lang perfectioneren of juist snel publiceren? Focus je hierbij op generieke content of liever op specifieke doelgroepen? In fase 1 van de content-levenscyclus bepaal je de kaders van de content dat je gaat maken en ontwikkel je de content. Hoe zorg jij er voor dat de content de investering waard is?

De gouden regels die wij in de eerst fase, het maken van content hanteren, zijn:

  1. Zorg voor een balans tussen investering en opbrengst
  2. Focus op de grootste doelgroep
  3. Werk snel toe naar een proof of concept
  4. Zorg voor momentum: samen aan de slag
  5. Gebruik een tool waarin je makkelijk iets kan maken
  6. Laat inhoudsdeskundigen zelf in de tool werken
  7. Creëer een succesformule per leervorm
  8. Standaardiseer je aanpak

Fase 2: Het aanbieden van de content

Ook bij de tweede fase, het aanbieden van de content, passeerden de nodige uitdagingen de revue. We realiseerden ons dat het werk niet stopt wanneer je het maak-proces hebt afgerond. Daarom hebben we hebben verschillende tactieken uitgewerkt zodat je feedback van je doelgroep het beste benut, je interesse kan wekken en behouden in je leercontent.

Onze gouden regels voor “aanbieden”:

  1. Zorg dat je doelgroep de content makkelijk kan vinden.
  2. Deel content ook buiten je organisatie.
  3. Promoot de content en maak je doelgroep nieuwsgierig.
  4. Gebruik feedback en resultaten om je content te verbeteren.
  5. Hergebruik de content in een andere vorm.

Fase 3: Het beheren van de content

Met het maken en het aanbieden van content ben je er nog niet. Hoe zorg je er voor dat de content wordt bijgehouden en passend blijft bij jouw doelgroep? In fase 3: Het beheren van de content zochten we naar efficiënte werkwijzes om leercontent up to date te houden of in een nieuw jasje te steken.

Onze gouden regels voor “beheren”:

  1. Richt een beheerproces in.
  2. Zorg dat je content makkelijk kan bijwerken.
  3. Streef naar kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  4. Hergebruik oud materiaal voor iets nieuws.

Doorontwikkelingen

Tijdens de sessie op de klantendag kregen de deelnemers een kijkje in de doorontwikkelingen die we in de software hebben gemaakt op basis van deze inzichten. Denk hierbij aan de interactieve elementen van Agile Air, het samenwerken met co-auteurs en het dupliceren en hergebruiken van spaces, maar ook verificaties binnen Agile Air, de feedbackmogelijkheden op leerpaden en het aanbieden van content via een Drip Course. Allemaal doorontwikkelingen die je helpen je content te verduurzamen.

Zelf aan de slag

Wil jij ook aan de slag met het ontwikkelen van duurzaam inzetbare content? Download dan het productsheet van Agile Air of neem contact op.

De invalshoek van duurzaam inzetbare content biedt een kans om je contentstrategie te optimaliseren en opnieuw na te denken over de vraag: Hoe haal ik zoveel mogelijk uit mijn content? Wil je meer weten over dit onderwerp en hoe jij dit kunt toepassen in jouw content-aanbod? Neem contact met ons op, wij kijken graag met je mee!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.