Van reCAPP via de APK naar mogelijke CAPP-hulp
Hoe zorg je er als L&D-ers en beheerders van het LMS voor dat er voldoende aandacht is voor de resultaten en ROI van leren? En ook dat het LMS optimaal wordt ingezet voor medewerkers en in toenemende mate ook voor externen van buiten de organisatie? En wie zorgt ervoor dat het LMS blijft opgeschoond om het aanbod actueel te houden? Een paar uitdagingen die op vrijwel elke academie voorkomen. In deze blog nemen we je mee in de ondersteuning die Defacto biedt aan haar klanten om met deze uitdagingen om te gaan.
reCAPP om L&D op de kaart te zetten
Dit jaar brachten we onze lustrumeditie van reCAPP uit. Voor het vijfde jaar ontvangen alle klanten een prachtig opgemaakt magazine met daarin alle resultaten die behaald zijn met CAPP LMS. Of het nou gaat om het uitlichten van experts, het gebruik van het LMS of de impact van leerinterventies; reCAPP ondersteunt academies om hun meerwaarde beter zichtbaar te maken aan de organisatie, inzicht te krijgen in verbeterpunten en de L&D-agenda met data te ondersteunen.
Niet voor niets krijgen we in december regelmatig de vraag wanneer de nieuwe reCAPP weer verstuurd wordt.
Naast de klanten biedt reCAPP ook veel waardevol inzichten aan het customer succes team van Defacto. Zij gebruiken de input om in gesprek te gaan over de invulling van het komende jaar en het verder versterken van het gebruik van CAPP LMS bij de klant. Win-win!
Van reCAPP naar APK
De inzichten die reCAPP bieden hebben er toe geleid dat we het afgelopen jaar een stap verder zijn gegaan. Als volgende stap hebben we een digitale APK met bijbehorende Drip Course ontwikkeld om aan de hand van een concrete lijst KPI’s de klantomgevingen te beoordelen om met een overzicht van verbeteracties aan de slag te gaan. Een groot succes! Bijna alle klanten hebben hun LMS-omgeving laten checken en zijn samen met ons aan de slag te gaan deze nog mooier te maken en beter in te zetten voor de gebruikers.
Deze APK’s zijn initieel uitgevoerd op het gebruik van CAPP LMS maar zijn nu ook beschikbaar voor Agile Air.
Vanuit de samenwerking met onze klanten tijdens het APK-proces ontstond een nieuw idee. Dat is het mooie van samen ontwikkelen met onze klanten aan onze eigen software.
Hoe mooi zou het zijn als we met behulp van AI ondersteuning kunnen bieden bij het opschonen van CAPP LMS en het optimaal inrichten van content. Hiermee heeft elke klant het hele jaar door toegang tot een doorlopende APK!
Een AI L&D-assistent voor CAPP LMS
Sinds een jaar of twee bevatten steeds meer LMS-systemen een vorm van AI. Veelal wordt AI ingezet om sneller e-learning of andere content te ontwikkelen. Zo introduceerden we zelf 3 jaar geleden al de eerste AI in CAPP LMS om een samenvatting te genereren en later ook om toetsvragen te maken. Geen ontwikkelingen die ChatGPT niet ook zou kunnen maar wel handig om direct in het LMS beschikbaar te hebben. Intussen hebben we tal van andere AI-ontwikkelingen geïmplementeerd of testen daarmee.
Naast bovenstaande ontstond vanuit de klanten dus het idee voor continue APK ondersteuning. Een goed idee dat we proberen uit te werken om eerst zelf te kunnen testen in CAPP LMS. Hiermee hopen we in de toekomst meer dan 130 klanten en 500.000 gebruikers te ondersteunen bij het optimaal inrichten van CAPP LMS en hen gerichte tips geven om de mogelijkheden van het LMS optimaal te benutten.
Ben jij ook benieuwd of dit gaat slagen? Stay tuned!
Heb je vragen met betrekking tot je data in relatie tot AI, je kunt altijd een mail sturen naar [email protected]. En vanzelfsprekend is het inzetten van AI een keuze die we in het geheel ook uit kunnen zetten. Keuzevrijheid staat hierin voorop!