Het Catharina Ziekenhuis zet Zelfscan digitale vaardigheden voor zorgprofessionals in
Digitale vaardigheden zijn voor iedere zorgmedewerker van belang. Zorgprofessionals gebruiken ontzettend veel verschillende digitale systemen in hun dagelijkse werk. En dat worden er alleen maar meer! Denk aan het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), Microsoft- en HR-applicaties en natuurlijk het LMS zelf. Maar niet iedereen kan evengoed overweg met al die systemen. Om daar inzicht in te krijgen en medewerkers gericht te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun digitale vaardigheden, zet het Catharina Ziekenhuis via CAPP LMS nu de Zelfscan digitale vaardigheden in. Adviseur Leren en Ontwikkelen Cindy Halman en Functioneel Beheerder Cheyenne Sanders vertellen ons er alles over.
Hoe kwamen jullie op het idee van het maken van de Zelfscan?
Cindy: Binnen onze strategie staat het bouwblok digitaal zelfverzekerde professionals in de zorg centraal. Met deze nulmeting brengen we de digitale vaardigheden van onze medewerkers in kaart, zodat we hen gericht kunnen begeleiden en ondersteunen bij het formuleren en behalen van hun leerdoelen op digitaal gebied.
Cheyenne: Medewerkers hebben moeite om overzicht te houden in een steeds digitalere en veranderende wereld. Applicaties zijn vaak complex, zeker als deze niet vaak worden gebruikt. Daarom is het belangrijk dat zij snel en eenvoudig op de juiste plek de juiste informatie kunnen vinden.
Hoe hebben jullie de Zelfscan opgezet?
Cindy: De vragenlijst die we gebruiken is samengesteld door de landelijke coalitie Digivaardig in de zorg en hebben we in samenwerking met Buro StrakZ aangepast aan onze organisatie. Dat wil zeggen dat in de scan alleen de applicaties die we in onze organisatie gebruiken aan bod komen.
De Zelfscan bestaat uit 44 vragen waarbij medewerkers aan kunnen geven in hoeverre ze overweg kunnen met verschillende applicaties en in hoeverre ze bepaalde vaardigheden onder de knie hebben. Bijvoorbeeld ‘Hoe digitaal vaardig vind jij jezelf in het gebruik van Microsoft Teams?’
Aan het einde van de scan krijg je een score te zien per eigenschap. Als je moeite hebt met bepaalde vaardigheden krijg je achteraf tips voor relevante content om je kennis en vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Je kunt ook altijd contact opnemen met een van de digicoaches die hiervoor speciaal zijn opgeleid. Wie goed thuis is in digitale applicaties wordt gezien als expert en kan zijn kennis delen met collega’s.
We gebruiken de zelfscan als middel om in gesprek te gaan, dus vooral vanuit de menskant. Het is dus niet een doel op zichzelf of een verplichting. Het doel is niet dat het als een toets aanvoelt, maar dat je inzicht krijgt in je eigen digitale kennis en vaardigheden.
Wat is de rol van de digicoach?
Cindy: We hebben een aantal digicoaches opgeleid in samenwerking met Buro StrakZ. Zij ondersteunen medewerkers bij hun digitale vaardigheden. Zij zijn het aanspreekpunt voor medewerkers die hun digitale vaardigheden willen verbeteren. Hoewel ze niet alle systemen volledig
beheersen, weten ze wél de juiste bronnen te vinden en hebben ze de coachende vaardigheden om collega’s verder te helpen. Binnen het programma Digifit en Vaardig vervullen de digicoaches een signalerende rol. Medewerkers kunnen zelf de digicoach benaderen voor ondersteuning, maar de coach neemt ook zelf initiatief en biedt hulp aan teams wanneer uit de scan blijkt dat dit nodig is.
Worden de uitkomsten van de Zelfscan gedeeld?
Cheyenne: Learning analytics vormen de basis voor vervolgacties. De resultaten van de scan worden gedeeld op afdelings- en organisatieniveau, zodat digicoaches en teamleiders inzicht krijgen in vaardigheden en trends. Digicoaches kunnen zo gericht aandacht besteden aan achterblijvende vaardigheden. Uit privacyoverwegingen zijn individuele resultaten alleen zichtbaar voor de betreffende medewerker.
Hoe ervaren medewerkers de scan?
Cindy: De reacties op de scan verschillen: sommigen zien de waarde en willen zich verder ontwikkelen, anderen ervaren het als tijdrovend en missen de urgentie. Ook een belangrijk signaal, want dit laat zien dat draagvlak nodig is en dat we duidelijk moeten maken hoe digitale vaardigheden juist tijd besparen en je werk leuker en makkelijker maken.
Wat zijn jullie toekomstplannen voor de Zelfscan?
Cindy: We willen in de toekomst leercontent aanbieden die aansluit bij verschillende niveaus: laagdrempelig en praktisch voor medewerkers die minder digitaal vaardig zijn, en verdiepend met achtergrondinformatie voor degenen die al meer ervaring hebben. Zo sluiten we beter aan op de uiteenlopende leervragen.
Hoe hebben jullie de ondersteuning van Defacto ervaren bij het inrichten van de scan?
Cindy: Defacto dacht goed met ons mee om de zelfscan naar onze wensen in te richten. De communicatie verliep via korte lijnen. Als we vragen of aanpassingen hadden werden die heel snel opgepakt. Al met al kijken we terug op een hele fijne samenwerking.
Hebben jullie tips voor andere organisaties?
Cheyenne: Wij geloven in een praktische aanpak: starten en onderweg ontdekken wat werkt.
Cindy: Betrek een brede doelgroep bij de pilot, zodat de scan representatief is en geen groepen worden vergeten.
Uit de feedback die wij kregen bleek de formulering van scanvragen verwarrend door de afwisseling tussen positief en negatief. Dus bijvoorbeeld ‘Ik kan goed werken in Microsoft Office programma’s’ gevolgd door ‘Power Point gebruik ik niet vaak’. Daarom zijn alle vragen aangepast naar een positieve formulering.
Als andere organisaties hiermee aan de slag willen, kunnen ze ook altijd even contact opnemen met ons. Wij delen onze ervaringen graag!
Het belang van digitale vaardigheid
Digitale vaardigheid is niet meer weg te denken in de zorg. Met de komst van AI raakt dat alleen maar in een stroomversnelling. Des te belangrijker is het om aandacht te schenken aan de digitale vaardigheid van jouw medewerkers. Suzanne Verheijden werkt als programmamanager bij de landelijke coalitie Digivaardig in de zorg. Zij benadrukt het belang van investeren in digitale vaardigheid: ‘Je kunt niet meer in de zorg werken zonder digitale basisvaardigheid. Dat is net zo belangrijk als verpleegkundig handelen.’
Organisaties kunnen bij Digivaardig in de zorg terecht voor leermiddelen, onderzoeksrapporten, tips voor digicoaches en leidinggevenden, voorbeeld plannen en communicatiemiddelen. Alle diensten en events zijn gratis beschikbaar voor verschillende zorgsectoren.
Zelf aan de slag met een Digiscan of andere zelfscan in CAPP LMS? Breng in kaart hoe jouw zorgprofessionals zichzelf inschatten en geef ze een steuntje in de rug bij het ontwikkelen van hun vaardigheden. Neem contact met ons op en wij denken graag met je mee.
"Learning analytics vormen de basis voor vervolgacties. De resultaten van de scan worden gedeeld op afdelings- en organisatieniveau, zodat digicoaches en teamleiders inzicht krijgen in vaardigheden en trends."
Cheyenne Sanders
Functioneel Beheerder
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2024
- Website
- https://www.catharinaziekenhuis.nl