Vitalis deelt eerste ervaringen over Zorgcontent van Defacto
VVT organisatie Vitalis stapte in 2024 over op CAPP LMS. Zij besloten gelijktijdig ook als eerste klant onze zorgcontent af te nemen. Als launching customer dachten ze mee over de inhoud en in co-creatie ontwikkelden zij ook een aantal modules samen met ons. In april ging Vitalis live met een nieuw LMS en Defacto Zorgcontent e-learningmodules over verplichte verpleegtechnische handelingen, maar ook onderwerpen zoals AVG, BHV en AI. Tijd om het net op te halen en de eerste ervaringen te delen! Adviseur Leren & Ontwikkelen en Functioneel Beheerder Hanneke van Dorst vertelt ons alles over de keuze voor onze zorgcontent en over de samenwerking met Defacto.
Wat was de aanleiding voor jullie om op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier voor zorgcontent?
In 2024 hebben we het besluit genomen om van LMS leverancier te veranderen. We namen ook de content verpleegtechnische vaardigheden bij de vorige leverancier af. Vandaar dat we bij de aanbesteding LMS ook meteen de vraag voor zorgcontent hebben meegenomen. Defacto was een van de kanshebbers om onze nieuwe LMS leverancier te worden. Daarbij kwam ook onze wens voor nieuwe zorgcontent ter sprake. Toen bleek dat Defacto toevallig net bezig was met het ontwikkelen van zorgcontent en wel kansen zag in een samenwerking. Ook wij zagen kansen om samen met Defacto te bepalen wat dat aanbod dan zou worden en misschien ook wel bepaalde content samen te ontwikkelen. Al pratende werden wij steeds enthousiaster en zijn we het gewoon aangegaan met elkaar. Dus naast CAPP LMS wij hebben eigenlijk ja gezegd tegen iets wat nog niet bestond. Enigszins spannend was dat wel, maar ik heb wel altijd het vertrouwen gehad dat het goed uit zou pakken.
Wat sprak jullie aan in het aanbod van Defacto?
Ik merkte dat onze visie op online leren heel erg past bij de visie van Defacto. Het uitgangspunt is dat online content eigenlijk nooit op zichzelf staat. Er hoort altijd performance support bij, of het is onderdeel van een blended traject. Juist om het geleerde te laten beklijven en in de praktijk toepasselijk te maken. En dat is ook precies hoe wij dat zien. Dat maakte dat ik heel erg veel vertrouwen had in de aanpak van Defacto. Daarnaast is het gewoon heel praktisch om te kiezen voor de zorgcontent van Defacto. Want Defacto pusht gewoon alle content naar ons systeem en dan hebben we het binnen. Dus ik hoef ook nooit moeilijk te doen om het binnen te halen, of me af te vragen of het wel in ons programma past en of de look en feel aansluiten. Dus dat maakt het allemaal zo veel makkelijker.
Bijkomend voordeel is dat, omdat Defacto heel veel aan doorontwikkeling doet en alle wijzigingen in de gaten houdt, je nooit zit met content die niet meer up-to-date is. En ze staan ook heel erg open voor feedback. Als ik een spelfoutje zie appen we even via de chat en dan is het eigenlijk binnen een uur opgelost. Die focus die zij hebben op die inhoud is echt heel fijn.
Jullie hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van een module. Hoe beviel dat?
Samen content ontwikkelen is bij de andere leveranciers eigenlijk nooit mogelijk, dus dat was een hele nieuwe ervaring. We hebben de module Omgaan met onbegrepen gedrag samen ontwikkeld. Want dat is een onderwerp dat bij ons veel speelt, dus daar hebben we ook veel inhoudelijke kennis over. Die samenwerking was eigenlijk een win-win; de inhoud kwam van ons en Defacto heeft dat vervolgens vormgegeven in een module.
We waren in het begin ook betrokken bij het samenstellen van het aanbod. Ons vorige aanbod is door Defacto volledig overgenomen en ontwikkeld. In het begin waren bepaalde modules nog vrij hoog over. Wanneer we aangeven dat onderwerpen meer diepgang mogen krijgen, dan gaat Defacto hier serieus mee aan de slag. Defacto staat daar eigenlijk altijd voor open en je merkt dat die zorgcontent dan ook snel verbeterd wordt en dat er nu iets heel moois staat.
Hebben jullie al feedback van gebruikers?
Ons LMS heet ‘Pluk’ en die naam past bij onze visie op leren, om iedere dag een kans te pakken, een kans om te groeien, een kans om te leren,
een kans om te verbeteren. Het LMS wordt in zijn algemeenheid als heel fijn ervaren. Medewerkers snappen heel goed wat ze moeten doen, vinden de look en feel fijn. Dus in die trend trekken wij dan ook de content door. Ze vinden de nieuwe zorgcontent volgens mij allemaal heel erg top. Als je een module hebt afgerond kun je die een aantal sterren geven. De meeste mensen geven 4 of 5 sterren, dus dat is best hoog.
Verder valt vooral op hoe weinig we horen. Over het algemeen geldt bij leercontent dat het goed zit als we niks horen. Want dan komen mensen er zonder problemen doorheen. Als iets niet werkt of mensen snappen iets niet, komt dat altijd bij ons terecht. Die oren en ogen hebben we gelukkig in onze organisatie. Maar die signalen zijn er niet, dus we kunnen er eigenlijk van uitgaan dat het als prettig en makkelijk wordt ervaren.
Je hebt ook inzicht in hoe vaak leercontent bekeken wordt, hoe lang mensen erover doen, of ze terugkeren en of ze het afmaken. Wij zien dat vooral als info. Want als iemand een e-learning helemaal van voor naar achter door wil lopen, superleuk. Maar dat is niet wat wij verplichten. Als je uit een online training maar één klein onderdeel wil volgen, is dat ook goed. Maar je ziet wel in de data terug dat het populaire trainingen zijn. We zijn nu sinds april live en ze zijn in ieder geval in zijn totaliteit ruim 4000 keer begonnen. Dat is best wel heel veel.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Wat ik heel erg fijn vind is dat Defacto de uitwisseling van content stimuleert. Zij hebben nu een Ik heb & Ik zoek pagina in Agile Air gemaakt waarop we content kunnen aanbieden die we zelf ontwikkeld hebben, die beschikbaar gesteld wordt voor andere klanten van Defacto. En andere klanten doen dat ook.
We hebben ook al aangegeven dat als we een onderwerp zien dat mensen heel graag bij ons willen afnemen, het zeker interessant vinden om daar met Defacto content over te maken. Als één zorgorganisatie zegt dat ze onze training over Parkinson willen hebben is het de moeite niet, maar als 20 zorgorganisaties dat zeggen is het voor ons best interessant om die training over te dragen aan Defacto. Het is heel mooi dat Defacto de samenwerking tussen verschillende zorgorganisaties op deze manier stimuleert.
Wat ik ook heel erg prettig vind aan de zorgcontent, is dat voor bijna alles ook performance support beschikbaar is. Want dat gaat echt wel onze toekomst zijn. Dus ook wij zullen veel meer die inzet van performance support op de werkplek, op het moment dat het nodig is, gaan inzetten. Daarom moeten we hele korte checklists, content, inhoud, video's en dat soort dingen beschikbaar hebben. We hoeven in ieder geval niet meer na te denken over de ontwikkeling daarvan, want het is er al!
Wij moeten zelf echt nog wel stappen zetten om dat goed weg te zetten in onze organisatie. Want onze medewerkers zijn gewoon nog niet zo gewend om een QR code te scannen of op hun mobiel iets op te zoeken tijdens het werk. Dat is echt een gedragsverandering die we met elkaar moeten gaan doormaken. Maar het feit dat het er allemaal al is en dat we het eigenlijk op die manier heel makkelijk kunnen promoten is echt heel fijn. En bovendien ook iets waar de medewerkers later natuurlijk de vruchten van plukken. In plaats van dat je een hele e-learning door moet, kun je gewoon even iets scannen en weer door!
Ben je benieuwd naar de zorgcontent van Defacto? We hebben ruim 50 van de meest gebruikte modules met performance support voor de VVT. Niet alleen alle voorbehouden handelingen komen aan bod, maar ook onderwerpen als AI, BHV en AVG. Neem contact met ons op voor een sneak preview! Of download meer informatie via onderstaand formulier.
"Het uitgangspunt is dat online content eigenlijk nooit op zichzelf staat. Er hoort altijd performance support bij, of het is onderdeel van een blended traject. Juist om het geleerde te laten beklijven en in de praktijk toepasselijk te maken."
Hanneke van Dorst
Adviseur Leren & Ontwikkelen
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2025
- Website
- https://www.vitalis.nl