Zorgbalans creëert leeroplossingen op maat
Het is altijd interessant om te zien wat onze klanten met onze software doen. Bij ouderenzorgorganisatie Zorgbalans heeft het ontwikkellab de laatste tijd niet stilgezeten. Ter inspiratie delen we drie initiatieven die zij met behulp van CAPP LMS en Agile Air vormgaven. Opleidingskundig ontwerpers Marleen Dermout en Maaike Zwart en adviseur digitale leeromgeving Purna Bishas lanceerden onder andere leeroplossingen over ergonomisch schoonmaken, een app om te werken met sensoren en alarmen in de zorgcentra én een blended module over omgaan met onbegrepen gedrag in de wijk. Drie hele verschillende toepassingen, met diverse doelgroepen en leerdoelen.
Ergonomisch schoonmaken
Bij schoonmaken is je werkhouding heel belangrijk om blessures te voorkomen. Het is dus zaak om medewerkers vanaf het begin aan te leren op een veilige en gezonde manier te werken. Maar hoe kun je dat het beste doen? De doelgroep, bestaand uit zowel intra- als extramurale medewerkers, is volgens de opdrachtgever deels laaggeletterd of anderstalig en meer visueel dan tekstueel ingesteld. Een uitgebreid leerpad met veel theorie sluit daar niet goed bij aan. Ook zit de doelgroep niet of nauwelijks achter een computer. Zorgbalans wil het leren en ondersteunen zoveel mogelijk op de werkplek doen.
Daarom kozen ze bij Zorgbalans voor microlearnings binnen een leerpad, met korte video’s en opdrachten. Iedere video wordt gevolgd door een vraag zodat je meteen verwerkt wat je net hebt geleerd. Als werkplekondersteuning zijn er QR-kaarten zoals die zowel digitaal als op de schoonmaakkar te vinden zullen zijn. Bijvoorbeeld over hoe je veilig iets zwaars tilt of hoe je een bed opmaakt.
Ook is er een casus toegevoegd over een situatie die je in de praktijk tegen kunt komen. Stel dat je net hebt geleerd hoe je ergonomisch een bed opmaakt, maar een cliënt wil het liever op een andere manier. Hoe reageer je dan? Want juist dat vinden mensen moeilijk. Je hebt iets op een bepaalde manier geleerd, maar je hebt interactie met die cliënt en die wil het op een andere manier. En het is hun huis, of hun bed. Ook dat soort dilemma’s komen aan bod.
Juist die praktische insteek, met korte snackable content die zowel thuis als op de werkvloer te benaderen is, ondersteunt mensen bij hun werk zonder dat het te veel tijd en moeite kost.
App om te werken met sensoren en alarmen
Zorgbalans is in alle wooncentra een app aan het uitrollen waarmee medewerkers sensoren instellen en signalen of alarmen van bewoners opvolgen. Niet alleen zorgmedewerkers, maar ook de huismeester en de portier hebben met deze app te maken. Ook hier was het dus weer belangrijk om bij het ontwikkelen van een leeroplossing rekening te houden met de diverse doelgroepen. Om die reden is gekozen voor 6 modules met elk hun eigen doelgroep. Hiervan zijn inmiddels de eerste twee modules opgeleverd.
Het ontwikkellab is bij het maken van de e-learning uitgegaan van de minst tekstueel ingestelde doelgroep en sluit daarop aan. Dat houdt in dat de tekst zo simpel en kort mogelijk is en wordt ondersteund met afbeeldingen. Zo herkennen mensen ook waar het in de tekst over gaat. Bijvoorbeeld door screenshots van de app op je telefoon.
Ook hier zijn weer een aantal mini-casussen toegevoegd. Bijvoorbeeld: 'Als een collega je vraagt om even op de alarmen van haar afdeling te letten. Waar moet je dan rekening mee houden en hoe meld je dat in de app weer af.' Want dat is iets wat mensen in de praktijk wel eens vergeten.
In het laatste hoofdstukje zitten gevarieerde verwerkingsvragen en checklists om af te vinken wat je geleerd hebt. Ook dat heeft meerwaarde omdat je dan actief iets moet doen. Daardoor blijft het geleerde veel beter hangen.
Onbegrepen gedrag in de wijk
Vanuit de wijkverpleging kwam het signaal dat medewerkers graag meer wilden leren over omgaan met onbegrepen gedrag. Dat leidt namelijk soms tot lastige situaties, waarbij je als zorgprofessional stevig in je schoenen moet staan. Medewerkers worden gedreven door de zorg voor die cliënt. En daarin gaan ze soms ver in het tevredenstellen van die cliënt. Deze e-learning gaat daarom ook vooral over grenzen aangeven. De bottom line is eigenlijk dat medewerkers drie A’s aanleren: afstemmen met de cliënt, afbakenen en een alternatief zoeken in lastige situaties.
Zorgbalans heeft deze module blended opgezet en gebruik gemaakt van meerdere functionaliteiten in CAPP Agile Air en CAPP LMS. Je begint met een zelfscan met sliders om aan te geven waar je nu staat als het om onbegrepen gedrag gaat. Een e-learning biedt een basis in kennis en inzicht ter voorbereiding op het oefenen met vaardigheden tijdens de fysieke bijeenkomsten. Je leert bijvoorbeeld aan de hand van casussen wat bepaalde triggers kunnen zijn en wat je dan ziet in het gedrag. In de bijeenkomsten wordt met diezelfde casussen geoefend rondom bijvoorbeeld agressie of grensoverschrijdend gedrag.
Die triggers en hoe je ze herkent zijn ook uitgewerkt in Flash cards die je via een kanaal kunt raadplegen ter opfrissing van de kennis. Stel dat je in de wijk werkt en je gaat op bezoek bij een client die snel agressief wordt. Dan kun je snel even opzoeken waar je op moet letten. Bijvoorbeeld dat deze client niet van autoriteitsfiguren houdt, dus dat het zaak is je niet directief op te stellen. Er zitten ook allerlei voorbeeldzinnen in die je kunt gebruiken om een situatie te de-escaleren of de spanning af te voeren. Daar heb je in de praktijk dus direct wat aan.
Drie oplossingen, één werkwijze
Ook al zijn de leeroplossingen van Zorgbalans heel divers, er wordt gebruik gemaakt van één werkwijze. De U-analyse speelt hierbij een belangrijke rol.
De vraag komt veelal vanuit de werkvloer bij het ontwikkellab. Eerst wordt gekeken of er niet elders al een passende oplossing aangeboden wordt. Als dat niet zo is gaan ze zelf aan de slag. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de doelgroep(en) en het leerdoel om de meest geschikte leervorm te gebruiken.
Nadat de leeroplossing ontwikkeld is, wordt deze getest onder gebruikers. In deze testperiode krijgen zij de tijd om feedback te geven. Die wordt verwerkt en pas daarna komt de leeroplossing live. Enige tijd na lancering is er een evaluatie om te achterhalen hoe de leeroplossing door de gebruikers ontvangen wordt. Als zij een paar maanden aan het werk zijn, sturen we opnieuw een evaluatie uit om in beeld te krijgen in hoeverre het probleem van de opdrachtgever is opgelost.
Later komen inhoudskundige en opdrachtgever weer bij elkaar om te kijken of de leeroplossing heeft bijgedragen aan de oplossing van de vraag. Inhoudsdeskundigen kunnen in de Authoring tool mee-editen aan de e-learnings waardoor het verbeteren van de kwaliteit makkelijker is. Zo is de cirkel weer rond en houdt Zorgbalans bij elke stap de aansluiting bij de werkvloer.
Wil je ook werken aan leeroplossingen op maat die aansluiten bij doelgroep en leerdoel? Met CAPP LMS krijgt je creativiteit alle vrijheid. Neem contact met ons op om kennis te maken met de mogelijkheden.
"Juist die praktische insteek, met korte snackable content die zowel thuis als op de werkvloer te benaderen is, ondersteunt mensen bij hun werk zonder dat het te veel tijd en moeite kost."
Purna Bishas
Adviseur digitale leeromgeving
Producten & Diensten
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2022
- Website
- https://zorgbalans.nl