Maak onweerstaanbare leercampagnes in CAPP LMS
Heb je een belangrijk thema dat je graag tijdelijk onder de aandacht wil brengen? Misschien wil je de vitaliteit van je medewerkers ter sprake brengen, of ingaan op het belang van privacy. Met onze nieuwe Campagne Manager maak je in een paar stappen een aansprekende campagne, gewoon in CAPP LMS. Bouw een overzichtelijke campagnepagina met alle informatie over een thema, die ook nog eens lekker smoelt en jouw doelgroep aanspreekt! Els Hoekstra is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze nieuwe functionaliteit en vertelt wat je er allemaal mee kunt doen. Sarah Westerlaken van expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde SEIN deelt haar ervaringen met het maken van hun eerste campagnepagina’s.
Wat was het idee achter de Campagne Manager?
We zien dat er bij veel organisaties de behoefte is om content actief aan hun doelgroep aan te bieden. Bijvoorbeeld als een bepaald thema tijdelijk speelt. Dan wil je mensen op die content wijzen, in plaats van na publicatie maar hopen dat mensen het kunnen vinden. Kanalen zijn daar een mooie plek voor, maar daar wil je gebruikers eigenlijk naar toe trekken. We zagen dat kanalen steeds meer gebruikt werden om te pushen, in plaats van te trekken. Om tegemoet te komen aan de behoefte om bepaalde informatie tijdelijk onder de aandacht te brengen, hebben we uiteindelijk de Campagne Manager ontwikkeld.
Je kunt nu binnen CAPP een heel mooie campagnepagina maken, waarmee je een thema kunt uitlichten en bij je doelgroep onder de aandacht kunt brengen. Op die pagina kun je alle informatie clusteren en in één keer pushen naar de doelgroep van jouw keuze. Door een mix van leervormen, events en verdiepende informatie aan te bieden kun je ervoor zorgen dat de interesse wordt gewerkt en dat een thema gaat leven op de werkvloer. Zo ontstaat ook meer betrokkenheid en uiteindelijk meer intrinsieke motivatie om te leren.
Hoe werkt dat dan om zo’n campagnepagina in te richten?
We hebben een vast menu item in CAPP LMS toegevoegd, genaamd Campagne Manager. Je bouwt daarmee stap voor stap een landingspagina op rondom een thema. Je bepaalt zelf de doelgroep, de looptijd van de campagne en de kleuren, afbeeldingen en onderwerpen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een headerafbeelding met een button naar een quiz om bezoekers te triggeren. Stel dat je een bewustzijnscampagne wil doen over vitaliteit, dan kun je in die button linken naar een scan waarbij je als bezoeker in kaart brengt hoe vitaal je bent.
Daaronder kun je in rijen andere onderdelen aanbieden, bijvoorbeeld relevante leercontent, video’s of events die plaatsvinden rondom het thema of een kanaal of community waar mensen meer informatie kunnen vinden. Je bepaalt zelf welk blokje waar staat en waar je naartoe linkt, dus je hebt veel vrijheid. De link naar de campagnepagina kun je delen op intranet of in een aankondiging via de mail of offline op posters of flyers in de bedrijfskantine. Je kunt de pagina ook op verschillende plekken binnen CAPP zelf promoten.
Wat kun je uit de data halen over de effectiviteit van je campagne?
De insights tonen onder andere het aantal totale en unieke bezoekers per week. En je kunt ook zien hoe vaak de pagina getoond wordt op verschillende plekken. Zodat je ook kunt zien welke route het beste werkt.
Om te zien of je campagne effectief is, is het sowieso essentieel om van tevoren je doel helder te hebben. Een campagne zonder doel is immers als een reis zonder bestemming. Ik zie het ook echt als een powertool, want je gaat iets echt onder de aandacht brengen en je hebt een groot bereik. Het is belangrijk om selectief te zijn met campagnes. Anders verliest het z'n kracht en dat heeft effect op de respons van wat je nu en in de toekomst gaat doen.
Daarnaast is het ook een goed idee om eerst een 0-meting te doen. Als je doel is om meer abonnees op je kanaal te krijgen, moet je weten hoeveel je er hebt voor de campagne start. Dan kun je aan het eind van de campagne bekijken of het aantal ook daadwerkelijk is toegenomen. En als je doel is om bewustzijn omtrent een bepaald onderwerp te vergroten, is het bijvoorbeeld interessant om te bekijken hoe vaak een zelfscan gemaakt is. Lees meer over de ingrediënten van een goede campagne in ons eerdere blog.
Heb je ook al voorbeelden van campagnes die het goed doen?
De functionaliteit is wat dat betreft nog redelijk nieuw. We zijn met heel veel klanten in gesprek geweest tijdens de ontwikkeling en ook daarna om de mogelijkheden te laten zien. Er zijn ook al een aantal klanten die live zijn met een campagne. We zien dat die pagina’s goed bekeken worden, dus dat is heel erg leuk. Maar het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van in hoeverre je de campagnepagina zelf onder de aandacht brengt en wat je allemaal doet om deze pagina bij de medewerkers te krijgen. Want medewerkers gaan er niet zelf naar op zoek, dus moeten er echt heen geleid worden.
Een mooi voorbeeld van een klant die goed bezig is met Campagne Manager, is expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde SEIN. Adviseur Kennis en Ontwikkeling Sarah vertelt:
‘Wij hebben inmiddels drie keer een leercampagne ingezet: voor de overstap naar M365, voor onze SEIN Innoveert-week en voor een dag voor alle leidinggevenden. Voor elke campagne bepalen we het doel en de doelgroep. Vervolgens inventariseren we welke content we willen delen en bepalen we de look & feel.
Onze eerste campagne was voor onze leidinggevende dag. Doel was dat leidinggevenden zich via de campagnepagina zouden gaan inschrijven voor de middag-workshops, dat is goed gelukt! Iedereen wist de weg goed te vinden. Met de insights kun je precies zien hoe vaak je pagina bekeken is, dat maakt het monitoren van het effect erg eenvoudig. De pagina in elkaar zetten was simpel, binnen een uur stond de basis erin. Dat ging enorm snel en makkelijk voor een eerste keer. De pagina was een mooie plek om alles wat we hebben rondom leiderschap te promoten!’

Wil jij zelf krachtige campagnes maken, zodat thema’s gaan leven bij jou op de werkvloer? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!




