Blijf in de leerflow met After Learning Experiences

Jennifer | | Leestijd: ± 3 min.

Hoe kom je in een leerflow en hoe zorg je ervoor dat medewerkers regelmatig bezig blijven met leren en ontwikkelen? Dat zijn vragen waar veel HRD professionals en leidinggevenden zich over buigen. Zeker als het gaat om zelfstudie is het soms een uitdaging om medewerkers bij de les te houden.

Defacto ging op onderzoek uit. We kwamen erachter dat medewerkers die eenmaal gestart zijn met een (online) studie via after learning experiences positief gestimuleerd kunnen worden om verder te leren en zo in de leerflow te blijven. De laatste versie van CAPP Agile biedt de mogelijkheid om verschillende after learning experiences in te zetten binnen leertrajecten. Dit is natuurlijk goed nieuws voor organisaties die willen investeren in de leercultuur en kennisontwikkeling van hun medewerkers.

4 After Learning Experiences

Een after learning experiences is interactie met een deelnemer na (succesvolle) afronding of bij (tijdelijke) onderbreking van een leeractiviteit. Uit ons onderzoek blijkt dat de onderstaande after learning experiences de kans op doorleren sterk vergroot:

  1. uitdelen van een beloning (aanspreken van emotie);
  2. uitnodiging om prestatie eenvoudig te delen;
  3. uitnodiging om feedback te geven;
  4. gepersonaliseerde suggesties voor vervolgactiviteiten.

1. Uitdelen van beloningen

Iedereen krijgt een goed gevoel als een prestatie of inspanning wordt opgemerkt en gezien. Nadat een leerling een leeractiviteit succesvol heeft afgerond, verdient elke deelnemer zijn/haar eigen ‘moment of fame.’ Door hier aandacht voor te hebben ervaart de deelnemer een positief gevoel en koppelt dit vervolgens onbewust aan leren en ontwikkelen (specifiek het succesvol doorlopen van een leeractiviteit). Dit positieve gevoel geeft een extra stimulans om een nieuw leerpad af te ronden om dit gevoel opnieuw te ervaren.

After Learning Experience - Reward

2. Delen van de prestatie

Daarnaast is de kans groot dat een trotse deelnemer een goede prestatie zal delen met het netwerk. Delen heeft verschillende praktische functies want door het zichtbaar te maken laat de deelnemer zien dat hij/zij vanaf nu een niveau, skills of competentie bezit. Daarnaast kan de deelnemer eenvoudig aantonen dat hij/zij heeft voldaan aan minimale (accreditatie) opleidingseisen in een bepaalde periode. Niet alleen de praktische functies van delen wegen mee, wij zien ook dat positieve resultaten anderen inspireren om bezig te gaan met de eigen ontwikkeling.

3. Feedback geven

Het geven van feedback is niet alleen bevredigend voor de deelnemer zelf, het voegt ook veel toe voor anderen. We zien dat deelnemers die zich oriënteren op leeractiviteiten veel waarde hechten aan de mening van deelnemers die hen al voor gingen. Reviews en recensies kunnen een opleiding, training of cursus maken of breken. Daarnaast krijgt de deelnemer door het delen van de eigen ervaring de mogelijkheid om een actieve bijdrage te leveren aan de verbetering of doorontwikkeling van de gevolgde leeractiviteit. Deelnemers die actief betrokken worden, zijn eerder geneigd om bezig te blijven met de eigen ontwikkeling en schrijven zich eerder in voor een vervolgopleiding.
CAPP Agile biedt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier feedback te geven. Een deelnemer beoordeelt de leeractiviteit met een ‘vind ik leuk’ (duim omhoog) of een ‘vind ik niet leuk (duim omlaag). Met behulp van voorgedefinieerde statements kan de deelnemer zijn/haar ervaring nog verder toelichten en de statements selecteren die van toepassing zijn. Vervolgens wordt deze feedback direct getoond aan andere gebruikers, die op deze manier snel een beeld krijgen van de kwaliteit, doorlooptijd, niveau, toepasbaarheid en de relevantie van de leeractiviteit.

4. Gepersonaliseerde suggesties

Tenslotte ontvangt de deelnemer direct na afronding van de leeractiviteit een aantal gepersonaliseerde suggesties voor vervolg. Suggesties voor vervolg worden gedaan op basis van topics ofwel op basis van dezelfde (over vergelijkbare) inhoudelijke onderwerpen. Het is hierbij van belang dat deze suggesties goed aansluiten bij de verwachtingen van de deelnemer of deze zelfs overtreffen. Treffende suggesties gaan bijvoorbeeld dieper in op het onderwerp waar de deelnemer eerder interesse in heeft getoond. Daarnaast tonen passende suggesties leeractiviteiten die door andere, vergelijkbare gebruikers hebben gedaan. Tenslotte maken aanbevelingen van vakspecialisten het extra aantrekkelijk voor deelnemers om zich in te schrijven voor een vervolgactiviteit.

Kortom, door op het juiste moment de juiste interactie op te zoeken met de deelnemer, kan de leerflow gecreëerd of versterkt worden. Wil je meer weten over after learning experiences en de mogelijkheden binnen CAPP Agile? Neem dan gerust contact met ons op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.