Opleiding tot ambulance-verpleegkundige vormgeven en aanbieden met CAPP LMS
Ambulancezorg Groningen ontwikkelde als eerste ambulancedienst in Nederland een eigen opleiding tot ambulanceverpleegkundige voor niet gespecialiseerde verpleegkundigen. De opleiding is vormgegeven binnen CAPP LMS, dat daarmee ook de gehele papieren opleidingsadministratie vervangt. Met het LMS wil Ambulancezorg Groningen leren dichterbij de medewerker brengen en toegankelijker maken.
De zorgmedewerkers van Ambulancezorg Groningen verlenen acute zorg en rijden geplande en spoedritten door de hele provincie. Vanuit dertien locaties staan ruim 300 medewerkers dag en nacht klaar om de beste patiëntenzorg te leveren.
Mooi maar heftig werk, waarbij snelheid van handelen en professionaliteit van levensbelang kunnen zijn. Werk dat alleen maar uitdagender wordt door een toenemende en steeds complexere zorgvraag.
Kwetsbare groepen met een onvoldoende vangnet in de thuissituatie doen bijvoorbeeld eerder een beroep op de acute zorg. Daarnaast kampen patiënten steeds vaker met meerdere chronische aandoeningen. Dit heeft tot gevolg dat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de kennis en vaardigheden van de ambulancehulpverlener.
Het belang van goed opgeleid personeel
Goed opgeleid personeel is dus heel belangrijk voor Ambulancezorg Groningen. En juist dat is een uitdaging, geeft opleidingskundige Chantal Struik aan. Dit komt vooral door de krapte op de arbeidsmarkt. Om op een ambulance te werken, heb je als verpleegkundige een afgeronde opleiding (specialisatie) tot ambulanceverpleegkundige nodig. Tot 2018 was het alleen voor verpleegkundigen met een specialisatie IC, spoedeisende hulp, CCU of anesthesie mogelijk om in te stromen in de opleiding.
In veel regio's in Nederland is het steeds moeilijker om gekwalificeerd personeel te vinden, zo ook in Groningen. Want, ook de ziekenhuizen kampen met een tekort aan gespecialiseerde verpleegkundigen. "De vijver raakte steeds leger", geeft Struik aan.
Daarom kwam Ambulancezorg Groningen, als eerste ambulancedienst in Nederland, op het idee om een opleiding te ontwikkelen waarbij het voor niet gespecialiseerde verpleegkundigen ook mogelijk werd om de opleiding tot ambulanceverpleegkundige te volgen.
Van Excel en PDF's naar CAPP LMS
Tot 2018 werd de opleidingsadministratie binnen de organisatie nog met Word, Excel en pdf's bijgehouden. Dit werkte zeer omslachtig, omdat alles handmatig moest worden ingevoerd, er geen real-time inzicht was in opleidingsniveau of resultaten en er geen koppeling bestond tussen de diverse systemen. "Zodra je het uitprintte was het alweer achterhaald."
De organisatie wilde leren dichterbij de medewerker brengen en toegankelijker maken. Een goed LMS was dus een randvoorwaarde om zelf een vervolgopleiding tot ambulanceverpleegkundige in te richten. Na een zoektocht kwam Ambulancezorg Groningen bij CAPP LMS van Defacto uit.
Een eigen vervolgopleiding tot ambulanceverpleegkundige
Het inpassen van de opleiding binnen CAPP was een uitdagende puzzel. Struik vergelijkt het met Lego, waarbij iedere module een bouwsteen is, waarmee je uiteindelijk een kasteel bouwt, in dit geval een volwaardige vervolgopleiding tot ambulanceverpleegkundige.
De grote voordelen van CAPP LMS zijn dat die bouwstenen, of losse componenten herbruikbaar zijn en dus flexibel in te zetten. Is er bijvoorbeeld een onderdeel dat ook voor een andere cursus waardevol is, dan kun je het zo integreren. Ook is de efficiency aan de administratieve kant een grote stap voorwaarts. Tenslotte is het een intuïtief en gebruiksvriendelijk systeem dat je je makkelijk eigen maakt. Zozeer dat Ambulancezorg Groningen ervoor koos om de opleiding zelf te ontwikkelen en binnen het LMS vorm te geven.
De theorie en de praktijk bij elkaar brengen
In de vervolgopleiding van Ambulancezorg Groningen staat klinisch redeneren centraal, in plaats van werken op basis van protocollen. Vanuit een breed perspectief en op basis van de informatie die je verzamelt, worden zaken uitgesloten en kom je tot een werkdiagnose. Hiermee wordt een zekere mate van tunnelvisie voorkomen en kijkt men naar de patiënt en zijn omgeving als geheel. Om dit te kunnen doen, heb je kennis van veel verschillende ziektebeelden nodig.
De organisatie probeert deze kennis op verschillende manieren aan te bieden, zodat medewerkers zelf kunnen kiezen hoe ze willen leren. Daarbij worden praktijklessen aangevuld met korte e-learning modules en toetsen. Het gaat erom de theorie en de praktijk bij elkaar te brengen. Een voorbeeld hiervan is dat tijdens het werkleren gebruik wordt gemaakt van het observeren van kenmerkende beroepssituaties om bekwaamheid te toetsen. Deze worden dan uiteindelijk weer in CAPP vastgelegd.
Snackable microlearnings vs. een bord vol spruitjes
Het doel is om lesmateriaal zo interactief en aantrekkelijk mogelijk te maken. Snackable microlearning betekent bijvoorbeeld dat lessen in korte hapklare brokken worden aangeboden, als het even kan nog smakelijk ook:
"Als je mensen warm wilt maken voor een nieuw systeem, moet je wel met wat lekkers aankomen en niet met een bord vol spruitjes."
Nieuwe medewerkers in opleiding kunnen goed uit de voeten met het systeem. Het is overzichtelijk en geeft ze de vrijheid om te leren op hun eigen manier. Ook over de samenwerking tussen Ambulancezorg Groningen en Defacto is Struik te spreken. "Dat is het mooie van CAPP LMS. We geven het in samenwerking met Defacto vorm en al doende leren we er allebei van en maken we er samen een steeds beter systeem van."
De positieve verhalen zijn ook buiten Groningen te horen. Zo werkt RAV Brabant Midden-West-Noord inmiddels ook met CAPP LMS en tonen ook ambulancediensten uit andere regio's interesse in een samenwerking met Defacto.
"Met CAPP LMS maken wij leren toegankelijker en brengen het dichterbij de medewerker. Met flexibele en herbruikbare componenten hebben wij onze eigen vervolgopleiding voor ambulancepersoneel samengesteld. Het LMS is een intuïtief en gebruiksvriendelijk systeem dat onze medewerkers in opleiding de vrijheid biedt om op hun eigen manier te leren."
Chantal Struik
Hoofd Leren & Ontwikkelen
Producten & Diensten
- CAPP Learning
- CAPP Compliance
- Consultancy
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2018
- Aantal medewerkers
- 350
- Website
- https://www.ambulancezorggroningen.nl