LUMC kiest met CAPP LMS bij ontwikkeling voor flexibiliteit en eigen regie
Het LUMC is al vanaf het eerste uur klant bij Defacto en is in meer dan 19 jaar partnerschap meegegroeid met alle ontwikkelingen op het gebied van leren. Onlangs maakte dit Leidse UMC de overstap naar de nieuwe versie van CAPP LMS. In februari 2020 werd de upgrade afgerond, net voor de coronacrisis. We spraken met Trudie de Vrij, opdrachtgever voor het upgrade-project, over de visie op leren van het LUMC en hoe CAPP LMS hen hierbij ondersteunt.
Het LUMC is een modern universitair medisch centrum voor onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg met een hoog kwaliteitsprofiel en een sterke wetenschappelijke oriëntatie. Het LUMC biedt alle medewerkers volop ruimte voor innoveren en leren. Want binnen een UMC ben je nooit uitgeleerd.
In korte tijd nieuwe kennis delen
Het belang van wendbaar zijn en snel kennis kunnen delen kwam tijdens de coronacrisis duidelijk naar voren. Trudie de Vrij, senior beleidsondersteuner HRM, geeft aan in deze periode heel veel aan CAPP LMS te hebben gehad. In korte tijd richtte het ziekenhuis scholing in rondom corona en corona gerelateerde handelingen voor verschillende professionals, van arts tot verpleegkundige en zorgondersteuner.
Soms ging het daarbij om bijscholen, bijvoorbeeld als mensen normaliter op een andere afdeling werken. "Op een gegeven moment was het alle hens aan dek. Toen het echt druk werd hebben we veel afdelingen gesloten en al het personeel ingezet voor de zorg voor coronapatiënten." Daarnaast werden ook veel nieuwe medewerkers opgeleid, bijvoorbeeld professionals die met pensioen waren of al een andere baan hadden. Om al deze mensen in zeer korte tijd klaar te stomen, werd dankbaar gebruik gemaakt van CAPP LMS:
"Het LMS werkt met een soort bouwstenen dus we konden heel makkelijk elementen die we bijvoorbeeld in de scholing voor de dokters gebruikten, ook toepassen in de scholing voor de verpleegkundigen. Je kunt leerelementen flexibel aan elkaar koppelen en zo konden we heel snel scholing beschikbaar maken voor alle verschillende professionals."
Eigen regie
Medische zorg is door de jaren heen altijd sterk gebonden geweest aan protocollen en richtlijnen. Terwijl deze protocollen nog steeds belangrijk zijn, zagen we nu ook de kracht van het innovatieve vermogen en de creativiteit van mensen op de werkvloer om snel te schakelen.
Eigen regie wordt eigenlijk steeds belangrijker, geeft Trudie de Vrij aan. Natuurlijk zijn er ook binnen het LUMC verplichte scholingen, bijvoorbeeld voor het gebruik van apparatuur, zoals afgesproken in het convenant medische technologie. De Commissie Aantoonbaar Bekwaam stelt op hoofdlijnen vast wat verplicht is en per afdeling wordt dit aangevuld met specifieke eisen.
Maar er is veel ruimte voor eigen regie in het beleid dat het LUMC en het leeraanbod dat medewerkers hebben: "We proberen leren zo laagdrempelig mogelijk te maken, door bijvoorbeeld cursussen op het gebied van soft skills en trainingen voor iedereen vrij toegankelijk te maken. Medewerkers zijn vrij om te kiezen en kunnen ook snuffelen aan dingen die ze interessant vinden. Bijvoorbeeld een e-learning samenwerking, feedback geven of team building."
Ook de diverse afdelingen in het ziekenhuis krijgen en nemen met CAPP LMS veel meer de eigen regie. Bijvoorbeeld als het gaat om het monitoren en beheren van het kwaliteitspaspoort. In het Kwaliteitspaspoort staan de bevoegd- en bekwaamheden van medewerkers vermeld. Teamleden en managers hebben inzicht in de voortgang en hebben de regie over hun ontwikkeling. Dat wordt als zeer positief ervaren want afdelingen vinden het plezierig om zelf achter het stuur te zitten.
Een LMS à la Netflix
Daarbij komt dat medewerkers goed uit de voeten kunnen met het systeem. "CAPP LMS heeft een plezierige interface die heel laagdrempelig is en makkelijk te gebruiken. Een beetje à la Netflix, dat kent en kan ook iedereen", lacht De Vrij. Medewerkers zijn heel positief dankzij dat gebruiksgemak. "Het systeem is voor alle medewerkers toegankelijk, ook al ben je drie keer van afdeling geswitcht binnen het ziekenhuis, dat maakt niet uit, je kan er overal en altijd bij."
Het LUMC maakte de overstap naar de nieuwste versie van CAPP LMS vooral in verband met de naleving van het convenant medische hulpmiddelen. "We gingen steeds intensiever gebruik maken van het LMS, dus was de upgrade naar CAPP LMS een logische stap. De upgrade was een behoorlijke opdracht, maar door een enthousiast projectteam en de nauwe samenwerking met Defacto is dat succesvol verlopen. Nu we het eenmaal hebben zijn we er erg blij mee, met name dankzij de gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit die het biedt."
En natuurlijk blijft het LUMC niet stilstaan. In de volgende fase wordt het Kwaliteitspaspoort ook ingericht voor andere beroepsgroepen, zoals adviseurs of onderzoekers, met daarin ruimte voor de eigen eisen en vaardigheden. Dan kunnen ook zij hun ontwikkeling en bekwaamheden goed monitoren en aantonen bij externe partijen.
Toekomstige toepassingen
Daarnaast denken De Vrij en collega’s al na over andere toepassingen, bijvoorbeeld om onboarding via leerlijnen in het LMS op te nemen. Een ander plan is het faciliteren van leerlijnen om binnen een functie loopbaanstappen te maken, gebaseerd op ontwikkelde carrièrelijnen per functie.
Ook het thema duurzame inzetbaarheid staat op de agenda. Het LUMC wil kijken hoe ze via soft skills mensen flexibeler inzetbaar kunnen houden of een plan B bieden om het de hele loopbaan vol te kunnen houden. Want sommige functies binnen het LUMC zijn fysiek zwaar. "We willen kijken hoe we mensen via job crafting kunnen ondersteunen. Daarbij pas je je takenpakket aan aan je vermogen. Je gaat bijvoorbeeld meer administratieve taken of coaching doen en minder fysiek zwaar werk."
Twee decennia partnerschap
Plannen genoeg dus voor dit ambitieuze medische centrum en daar werkt Defacto graag aan mee. Ook De Vrij is blij met de samenwerking:
"We zijn klant van het eerste uur en dat is niet voor niks. De samenwerking is altijd heel plezierig. Het sterkste punt vind ik dat Defacto niet pas gaat nadenken over de software als de klant het vraagt, maar dat ze meedenken met de klant en de ontwikkelingen in de markt. Als softwareleverancier zijn ze niet alleen ICT-technisch sterk, maar ook inhoudelijk goed."
Daar sluiten we ons graag bij aan. Na bijna twee decennia partnerschap zetten we samen nog steeds nieuwe stappen, zodat de organisatie, de medewerker en uiteindelijk de patiënt, gebaat zijn bij toegankelijke kennis en kwalitatief goede zorg.
"CAPP LMS heeft een plezierige interface die heel laagdrempelig is en makkelijk te gebruiken. Een beetje à la Netflix, dat kent en kan ook iedereen. De upgrade was een behoorlijke opdracht, maar door een enthousiast projectteam en de nauwe samenwerking met Defacto is dat succesvol verlopen."
Trudie de Vrij
Coördinerend senior beleidsadviseur HRM
Producten & Diensten
- CAPP Learning
- CAPP Compliance
- CAPP Open Courses
- Consultancy
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2000
- Aantal medewerkers
- 8800
- Website
- https://www.lumc.nl