Beweging 3.0 bouwt een stevig fundament met CAPP LMS
Beweging 3.0 is een zorgorganisatie in de regio Eemland (Amersfoort en omgeving), die zich inzet voor zorg, wonen en welzijn in de thuiszorg, verzorgingshuis- en verpleeghuiszorg, revalidatiezorg, dagcentra, maatschappelijke zorg, dienstverlening en welzijnswerk. Verschillende wijkteams geven verpleging en verzorging aan huis. Het doel is om cliënten en hun netwerk ondersteuning te bieden, om zo lang mogelijk thuis te kunnen wonen. Mensen kunnen ook terecht op een van de tijdelijke of permanente zorglocaties. In een organisatie die altijd in beweging is, vormt CAPP LMS van Defacto de spil als het om leren en ontwikkelen gaat. Tijd voor een goed gesprek met functioneel beheerder Hanke Boer en Judith van Gils, adviseur leren en ontwikkelen.
Beweging 3.0 biedt individuele zorg, die meebeweegt met de persoonlijke leefomstandigheden van de cliënt. De veranderende zorgvraag vraagt ook een nieuwe manier van werken en leren. "Eigenlijk willen we onze medewerkers steeds meer op locatie en vraaggericht kennis aanbieden", vertelt Hanke Boer. "We hebben ons wat leren betreft altijd gericht op de zorgmedewerker en dat die maximaal kan leren in het LMS. In CAPP LMS zie je ook duidelijk die focus op de eindgebruiker terug, dus dat sluit goed aan op onze visie."
Beweging 3.0 ziet leren als een gedeelde verantwoordelijkheid, van de organisatie en van de medewerker zelf. In het LMS staan een heleboel cursussen en e-learnings waar medewerkers gebruik van kunnen maken. Maar de medewerker heeft zelf de regie. "Het hoort bij zijn of haar professie om vakinhoudelijk bij te blijven", licht Judith toe.
Bevoegd en bekwaam in het Kwaliteitspaspoort
De verrichtingen van medewerkers worden bijgehouden in het Kwaliteitspaspoort. Dit individuele Kwaliteitspaspoort speelt een belangrijke rol in het aantonen van bevoegd- en bekwaamheid. Judith geeft aan dat het Kwaliteitspaspoort heel belangrijk is om te zorgen dat zorgmedewerkers bekwaam zijn in het werk dat zij doen en dat ze zich ook prettig voelen bij de uitvoer ervan, omdat ze weten dat ze de vaardigheid beheersen en ze hier ook aantoonbaar op getoetst zijn.
De vereisten waar je als medewerker aan moet voldoen verschillen per functiegroep. Hanke legt uit: "We hebben bijvoorbeeld de intramurale locaties, maar ook wijkverplegingsteams en daarnaast nog gespecialiseerde teams, bijvoorbeeld in wondzorg en stomazorg. Die teams hebben dan weer andere vereisten, omdat die heel gespecialiseerde zorg leveren. Met het LMS kun je het Kwaliteitspaspoort heel flexibel inrichten."
Hanke voegt toe: Het is ook heel handig om te zien wie bekwaam is in een bepaalde handeling. "Stel er komt een nieuwe cliënt en die heeft Parkinson, dan wordt in het systeem gekeken wie bevoegd en bekwaam is om de duodopa pomp bij die cliënt te kunnen bedienen." Iemand op locatie kan dan ook zien wie ze kunnen inzetten om een bepaalde cliënt te verzorgen, omdat meteen inzichtelijk is wie er de kennis en kunde voor bezit.
Een compact deel van de vereisten is centraal belegd en geldt dus voor alle medewerkers van Beweging 3.0. Maar er is ook een deel decentraal belegd, waarbij zogenaamde key users op locatie items aan het Kwaliteitspaspoort toe kunnen voegen. Bijvoorbeeld afhankelijk van het aandachtsgebied van een team of de zorgvraag. Het aanbod wordt hierdoor passender voor de verschillende intramurale locaties en de thuiszorg.
Steeds meer maatwerk
Beweging 3.0 richt zich steeds meer op het leveren van maatwerk. Om maatwerk te kunnen leveren, moet informatie ook flexibel toegankelijk zijn. Judith legt uit: "Medewerkers zijn in de praktijk bezig met de zorg voor cliënten en allerlei handelingen aan het uitvoeren. Dan is het soms wel een uitdaging om tijd te maken om te leren. Daarom willen we dit jaar gaan investeren in performance support. Performance support is de ondersteuning die ervoor zorgt dat medewerkers op de werkplek precies de juiste informatie krijgen die ze nodig hebben om op dát moment het werk optimaal uit te voeren. Daar willen we echt stappen in gaan zetten met behulp van CAPP LMS. Je kunt dan concreet bijvoorbeeld denken aan een QR-code bij een tillift. Als je de QR-code scant kom je uit bij een filmpje waarin de docent fysieke belasting een paar belangrijke do’s en dont’s noemt voor het gebruik van de tillift, kort en praktisch."
Hanke ziet ook al wat mogelijkheden: "CAPP heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om video’s en artikelen toe te voegen als losse items in de bibliotheek zonder dat je je voor een cursus hoeft in te schrijven. En daarnaast heb je CAPP Agile Learning nog om ook kennis aan te bieden, dus dat biedt mogelijkheden om performance support verder te ontwikkelen. We zijn ook heel benieuwd hoe dat in de praktijk verpleegkundigen in de wijk gaat helpen. Die zijn vaak onderweg en hebben dan alleen hun telefoon bij zich. Het moet dus gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn voor hen. Als het moment daar is en je wilt iets nazoeken, moet de juiste informatie ook heel snel te vinden zijn." Het komt dus goed uit dat zowel CAPP LMS als CAPP Agile prima werken op mobiele apparaten.
Digitaal toetsen in de praktijk
In de praktijk wordt bij Beweging 3.0 veel intercollegiaal getoetst. "Dat houdt in dat iemand die bekwaam is voor een handeling, de toets bij een ander mag afnemen", legt Judith uit. "En het mooie aan het nieuwe CAPP LMS is dat dat proces helemaal digitaal gaat. Eerder moesten medewerkers protocollen printen en invullen en uploaden en was er een heel bureaucratisch proces. Nu gaat dat volledig online."
De focus is steeds meer op toetsing van de praktijkvaardigheden komen te liggen. De theorie is zeker nog onderdeel van de vaardigheden, maar is meer de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker. ‘Medewerkers lopen een online checklist door, waar de theorie als checklist-item genoemd staat. Er wordt dus nog steeds gekeken of de theoriekennis op orde is, maar het is geen apart onderdeel meer van het Kwaliteitspaspoort. Daardoor is het Kwaliteitspaspoort veel overzichtelijker geworden."
Wat medewerkers vinden van werken en leren met CAPP LMS
Beweging 3.0 is in 2020 overgegaan naar de nieuwe versie van CAPP LMS, waar de focus nog meer ligt op de eindgebruiker. En dat wordt gewaardeerd. Judith vertelt: "Medewerkers zijn blij met CAPP LMS. Ze vinden het systeem overzichtelijk en duidelijk. Eigenlijk is de hele overgang heel vlekkeloos verlopen". Mede dankzij de digi-coaches, die op locatie instructie kregen over CAPP LMS en vervolgens het eerste aanspreekpunt waren voor medewerkers om hen op weg te helpen.
"Mensen moesten wel wennen aan de term 'cursus' want dat was voorheen echt een bijeenkomst waar je naartoe ging. Een cursus is in CAPP eigenlijk een verzameling van leerelementen. En een event is nu een bijeenkomst, terwijl dat vroeger een cursus was, dus dat was even een kwestie van wennen", lacht Hanke.
Ook over de samenwerking met Defacto is de organisatie tevreden. "Het was logistiek best lastig omdat we natuurlijk op afstand moesten samenwerken. Maar we vinden dat de samenwerking heel prettig verlopen is en dat we ondanks de afstand een goed project hebben kunnen neerzetten. Vanuit de organisatie was er best wel wat tijdsdruk. Maar uiteindelijk is het wel gelukt en zijn we trots op het resultaat", vertelt Judith. "En we gaan nog meer stappen zetten, want verder ontwikkelen is goed, maar tegelijkertijd is het belangrijk aandacht te hebben voor het fundament dat er nu staat en dat verder uit te bouwen", besluit Hanke.
"In CAPP LMS zie je duidelijk de focus op de eindgebruiker terug, dat sluit goed aan op onze visie waarbij de zorgmedewerker maximaal kan leren. Daarnaast kunnen we het Kwaliteitspaspoort heel flexibel inrichten, wat aansluit op onze verschillende teams en specialisaties. Zo zien we in één oogopslag wie de kennis en kunde bezit om een specifieke cliënt te kunnen verzorgen."
Judith van Gils
Adviseur Leren & Ontwikkelen
Producten & Diensten
- CAPP Learning
- CAPP Compliance
- CAPP Agile Learning
- Consultancy
Facts & Figures
- Branche
- Zorg
- Klant sinds
- 2014
- Aantal medewerkers
- 2700
- Website
- https://www.beweging3.nl