In the mix met blended learning

Michel Lusthof Michel Lusthof | | Leestijd: ± 2 min.

Blended learning betekent letterlijk ‘gemengd leren.’ Daar kunnen we ons allemaal wel wat bij voorstellen. Maar is het zo simpel als verschillende onderwijsmethodes in een blender gieten en het resultaat voorschotelen?

Omstreeks 2005 (dus zo lang geleden is dat niet), kwam de term blended learning in zwang met de tweedeling tussen klassikaal leren en e-learning. Maar die definitie is eigenlijk te simpel. Blended learning wordt namelijk ook gezien als:

  • Een mix van leren mét en zónder technologie. Bijvoorbeeld: een combinatie van praktijkles en een online module.
  • Een mix van leervormen. Bijvoorbeeld een individueel leertraject in je eigen tijd en op je eigen tempo, gecombineerd met een face to face bijeenkomst met andere cursisten.
  • Een mix van didactische strategieën, ongeacht het gebruik van technologie.

Bij Defacto zien we blended learning als een combinatie van verschillende on- en offline leermiddelen in vorm en inhoud, zoals klassikale uitleg, een video, tekst in allerlei vormen, infographics of interactieve toetsen.

Blended learning en de manier waarop we leren

Blended learning is, net als microleren, kenmerkend voor de veranderende manier waarop we leren. Zaten we vroeger met z’n allen in hetzelfde lokaal met onze neuzen in hetzelfde boek op dezelfde pagina onder leiding van dezelfde docent, nu zien we dat leren individueler is geworden. En dat is eigenlijk best logisch, want iedereen leert anders.

De een onthoudt stof pas na het opgeschreven te hebben, de ander is juist visueel ingesteld. Ook de materie kan om een eigen aanpak vragen. Een technisch moeilijke handeling is misschien alleen met praktijkoefening aan te leren, terwijl een handeling met drie stappen eenvoudig in een korte video uitgelegd kan worden.

Daarnaast leert iedereen tegenwoordig op zijn eigen tempo en op zijn eigen plek (of onderweg). Dit zien we terug in de manier waarop e-learning tegenwoordig wordt aangeboden: korte modules met diverse leermiddelen, die mensen waar en wanneer dan ook kunnen volgen.

Zo krijgt de student of medewerker meer regie en zeggenschap over zijn of haar leertraject. Blended learning is bij uitstek geschikt om naast te leren wat ‘moet’ (bijvoorbeeld via toetsing, om te voldoen aan bepaalde criteria) te combineren met wat ‘mag’ (het leren op eigen initiatief voor persoonlijke ontwikkeling).

Hoe pas je de principes van blended learning zelf toe?

Ben je zelf betrokken bij opleiding en onderwijs binnen je organisatie, je klas of je gezin? Blended learning kan je helpen kennis op een effectieve en behapbare manier over te brengen. Stel jezelf deze vragen als je kennis deelt:

  1. Is het gebruikte middel de beste manier om iets over te brengen?
  2. Past het gebruikte middel bij de doelgroep?
  3. Vraagt de kennis om praktijkoefening of testvragen ter ondersteuning?

Blended learning klinkt als een doel op zich, maar is een middel. Door fysieke en digitale vormen te combineren, ontstaat er een rijkere, verdiepende manier van kennisoverdracht. We zien online leren dan ook niet als beter dan offline leren of andersom, maar als ondersteunend aan elkaar.

Daarnaast is blended learning ook vaak interactiever en daarmee boeiender dan traditionele les- en leervormen. Een van onze klanten, opleidingskundige, Chantal Struik van Ambulancezorg Groningen omschreef het treffend:

"Ons doel is om lesmateriaal zo interactief en aantrekkelijk mogelijk te maken. Snackable microlearning betekent bijvoorbeeld dat lessen in korte hapklare brokken worden aangeboden, als het even kan nog smakelijk ook. Als je mensen warm wilt maken voor een nieuw systeem, moet je wel met wat lekkers aankomen en niet met een bord vol spruitjes."

Zelf aan de slag met blended learning? Download hieronder het e-book waarin je onder meer stap voor stap leert om blended e-learningmodules te maken.