Defacto reCAPP 2025
Met de feestdagen voor de deur is het tijd om even een korte pauze in te lassen en terug te kijken op het afgelopen jaar. Een jaar waarin we met veel plezier terugkijken op vele mooie momenten samen met onze klanten! We kijken terug op vele mooie gesprekken, fijne samenwerkingen, waardevolle sessies, gezellige regiobijeenkomsten, vernieuwende functionaliteiten, prachtige co-creaties, inspirerende voorbeelden en een fantastische klantendag.
En om dat alles nog eens onder de aandacht te brengen blikken we in deze blog terug op de hoogtepunten van ons jaar. Gewoon om nog even na te genieten en alle hoogtepunten met te delen!
Januari: Adaptief leren

Direct in januari kondigden we aan dat we druk zijn met het ontwikkelen van een applicatie (add-on) voor adaptief leren.
Adaptief leren is een leermethode waarbij de inhoud, snelheid en moeilijkheidsgraad worden aangepast aan de unieke behoeften en voortgang van elke gebruiker. Dit maakt leren niet alleen efficiënter, maar ook veel meer afgestemd op de persoonlijke leerstijl van de gebruiker.
Het inzetten van adaptief leren heeft diverse voordelen voor zowel de gebruiker als de organisatie:
- Gepersonaliseerd leren: Adaptief leren biedt maatwerk, zodat iedere gebruiker op zijn eigen niveau en tempo leert. En met een gepersonaliseerde inhoud.
- Tijdsbesparing: Gebruikers besteden minder tijd aan onderwerpen die ze al beheersen en kunnen zich richten op wat echt belangrijk is.
- Directe feedback: Dankzij real-time data en analyses krijgen gebruikers onmiddellijke inzichten in hun prestaties.
- Sneller bekwaamheid aantonen: Gebruikers met veel ervaring kunnen sneller hun bekwaamheid aantonen dan via traditionele e-learning.
Een mooie toevoeging aan het CAPP leerecosysteem waarmee intussen ook al druk geëxperimenteerd wordt bij verschillende klanten met onderwerpen zoals Medisch rekenen en BHV.
Als je nu denkt, ik zou de applicatie al wel eens willen zien, dat kan! Laat het ons weten en we gaan samen aan de slag.
Februari: Scans

Als opleidingsadviseur binnen een zorginstelling weet je hoe belangrijk het is om niet alleen kennis, maar ook persoonlijke eigenschappen en attitudes van medewerkers te meten. Daarom hebben we CAPP Quizzes uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: de scan.
Een hele handige manier om digitale vaardigheden te meten of te ondersteunen bij het Jaargesprek Positieve Gezondheid. Zo vertelden het Catharina Ziekenhuis en Ziekenhuigroep Twente hoe zij scans inzetten in hun organisatie in een drukbezocht webinar.
Alle klanten kunnen vanaf nu dus helemaal los met het zelf bouwen van scans en het slim geven van digitale adviezen.
Maart: Defacto Zorgcontent

Defacto lanceert Zorgcontent: compacte e-learning modules en performance support. Een nieuwe ontwikkeling waar we erg trots op zijn. Een mooie stap om VVT-instellingen nog beter te ondersteunen met de mogelijk van een one-stop-show van LMS en content.
In april ging Vitalis live met een nieuw LMS en Defacto Zorgcontent e-learningmodules over verplichte verpleegtechnische handelingen, maar ook onderwerpen zoals AVG, BHV en AI. In een uitgebreide case vertellen ze over hun eerste ervaringen met de Zorgcontent.
Intussen zijn er diverse grote VVT-instellingen die het pakket inzetten. We zien dit als een extra aanmoediging om door te bouwen aan een prachtig pakket!
April: Contentcreatie

De toename van eigen ontwikkelde e-learning zet door. In 2024 werden ruim 3.000 modules en toetsen ontwikkeld. Een toename van meer dan 100%. En dat is niet alles, deze modules werden ontwikkeld door ruim 1.500 verschillende auteurs.
We zien prachtige voorbeelden voorbij komen van modules. Bijvoorbeeld over onboarding, veilig werken in de organisatie of organisatie specifieke werkwijzen, apparaten en thema's. Deze e-learning wordt in toenemende mate ook gedeeld tussen organisaties of zonder inlog beschikbaar gesteld buiten het LMS voor bijvoorbeeld externe zorgprofessionals.
En ook samen ontwikkelen is een koud kunstje met handige review-mogelijkheden en auteursgroepen om in co-creatie content te ontwikkelen.
Wil jij checken of jouw experts al klaar zijn om zelf content te ontwikkelen? Doe dan hier de test!
Mei: Bekwaam = inzetbaar

Wat staat er op je diploma? En wat staat er in de omschrijving van je functie? Traditioneel is dit in de zorg de benadering om te bepalen welke taken iemand mag uitvoeren. Door maatschappelijke veranderingen is dit steeds moeilijker vol te houden en zijn zorginstellingen op zoek gegaan naar een andere benadering. In de nieuwe benadering staat niet meer het diploma centraal maar de vraag "Wat kun jij aantoonbaar en veilig uitvoeren?". En dat bepaalt vervolgens of je mag worden ingezet. Deze nieuwe benadering wordt daarom bekwaam is inzetbaar genoemd.
Om bekwaam is inzetbaar te ondersteunen vanuit leren en ontwikkelen staan een aantal thema's centraal. De juiste uitvoering van deze thema's bepaalt het succes van de beweging of is cruciaal voor het slagen van de beweging
- Lerende organisatie en leercultuur
- Werkplekleren
- Aantoonbaar bekwaam
- Loopbaanontwikkeling
- Competentiegericht leren
- (Deel)certificaten
- EPA’s in ziekenhuizen
Juni: Ontmoet, ontdek, ontspan

Traditioneel is juni de maand van onze klantendag. Een dag die we hebben gevierd met vrijwel al onze klanten. We hebben genoten van een geweldige dag waarin verbinding, gezelligheid en inhoud hand in hand gingen.
In groepen gingen we aan de slag met het Leeratelier, Vertrouwen in toetsen en Vakmanschap, Leerbeleving, Duurzame inzetbaarheid en het opzetten van effectieve Leercampagnes. Waardevolle workshops om samen te werken aan actuele L&D-uitdagingen.
Tijdens de lunch waren op het marktplein een aantal kramen beschikbaar, waaronder een kraam van Stichting KOMPAZ over zelfzorg en een kraam van de Leerfabriek over het versterken van de leercultuur in jouw organisatie. Dat er af en toe een enorme stortbui viel mocht de pret niet drukken en zorgde voor een extra knus gevoel. Intussen zijn we ook al weer druk met de organisatie voor de komende klantendag.
Juli: Haal meer uit je LMS-data

CAPP LMS staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van het gehele applicatielandschap in de organisatie. Genoeg reden dus om meer met de beschikbare data te doen buiten het LMS. Door data uit CAPP te koppelen aan andere systemen, sla je handmatige stappen over en werk je efficiënter. Een aantal relevante voorbeelden hiervan zijn:
- Koppel je data uit CAPP LMS aan het EPD of ECD
- Plan de juiste mensen op de juiste plek in
- Autoriseer POCT-apparatuur op afstand
Drie praktische toepassingen om data uit het LMS te gebruiken om andere processen te optimaliseren en tijd te besparen. Wordt 2026 ook het jaar dat jij meer uit je data gaat halen?
Augustus: AI

AI is niet meer weg te denken als technologische versneller. Het biedt L&D-ers nieuwe tools om leren en ontwikkelen een boost te geven. We hebben daarom dit jaar vol ingezet op praktische en veilige toepassingen van AI binnen CAPP LMS.
Daarom hebben we binnen Agile QR de mogelijkheid gemaakt om vragen te kunnen stellen, die vervolgens met behulp van AI in Agile QR van antwoord voorzien worden. Hierbij gebruiken we niet zomaar alle content om te komen tot een antwoord. Nee, hierbij gebruikt de AI de geverifieerde content in Agile Air en QR zodat de antwoorden gevalideerd zijn vanuit jouw organisatie.
Ook hebben we in samenwerking met Critical Intelligence een Basiscursus AI in de zorg ontwikkeld. Maak kennis met de kracht van AI voor de zorg!
Ontwikkel je in CAPP Quizzes nog sneller en eenvoudiger toetsen met AI-ondersteuning. Gebaseerd op een Agile Air module, protocol, PDF of URL, met AI-assistentie in CAPP Quizzes zet je razendsnel een sterke basis neer en kun je deze aanpassen en reviewen. Oftewel, the human in the loop.
Voor de toekomst spelen we met het idee om conciërge te bouwen die helpt bij het uitvoeren van de APK op het LMS en door middel van AI tips geeft voor het verbeteren van het LMS. Een eerste concrete stap is hiervoor in ieder geval gezet zoals jullie hebben kunnen horen tijdens de Featureshow.
Om al deze ontwikkelingen soepel uit te kunnen rollen vinden we het veilig inzetten van AI van groot belang. Dit hebben we dan ook beschreven in het AI Whitepaper dat door meer dan 150 klanten is gedownload!
September: Inspiratie voor het nieuwe opleidingsjaar

Wat is het fijn dat zoveel klanten graag hun ideeën, aanpak, projecten en voorbeelden willen delen. Delen is echt vermenigvuldigen! Een aantal inspirerende voorbeelden lichten we graag uit.
Abrona vertelt hoe zij hun visie op leren hebben vertaald naar een handige inrichting van CAPP LMS waarbij medewerkers in de praktijk direct met het geleerde aan de slag kunnen gaan.
Zorgbalans ontwikkelde drie leeroplossingen op maat op het gebied van ergonomisch schoonmaken, het werken met een app om te werken met sensoren en alarmen en onbegrepen gedrag in de wijk voor haar medewerkers. Projecten met een praktische insteek, met korte snackable content die zowel thuis als op de werkvloer te benaderen is, ondersteunt mensen bij hun werk zonder dat het te veel tijd en moeite kost.
Lelie zorggroep en WZU Veluwe zijn dit jaar gefuseerd. Onder de vlag van Lelie zorggroep bieden zij thuiszorg, hulpverlening en verpleeghuiszorg vanuit een christelijke levensovertuiging in een groot deel van Nederland. De fusie betekende ook dat het leermanagementsysteem (LMS) werd samengevoegd.
Als zorgorganisatie wil je de voortgang en resultaten van je studenten op een overzichtelijke manier bijhouden. Belangrijk voor de student en de organisatie, maar ook voor subsidies. Daarom richtte Omring een een leerlingenportfolio in met Programs. Om studenten wegwijs te maken in de organisatie, maar ook om check-ins met hun studentbegeleider te faciliteren en voortgang bij te houden. L&O manager Don van Koll vertelt ons hoe ze te werk zijn gegaan en wat de toekomstplannen zijn.
Oktober: Thema’s

Contentcuratie is van groot belang om gebruikers een persoonlijke leerervaring te geven. Daarom zetten we binnen CAPP LMS ook zo sterk in op het personaliseren van het leeraanbod. Een onderdeel hiervan zijn ook thema's.
Niet alleen voor klanten is curatie van content van belang, nee we doen dit zelf ook. Zo hebben we, om content voor verschillende doelgroepen aan te bieden, themapagina's gemaakt voor zorginstellingen en ziekenhuizen om alle relevante content te bundelen. Practice what you preach!
Mocht je nog handige tips nodig hebben om de juiste stappen te zetten bij het realiseren van een persoonlijk aanbod, neem gerust contact op!
November: LMS marketing

Heb je een belangrijk thema dat je graag tijdelijk onder de aandacht wil brengen? Misschien wil je de vitaliteit van je medewerkers ter sprake brengen, of ingaan op het belang van privacy. Bouw een overzichtelijke campagnepagina met alle informatie over een thema, die ook nog eens lekker smoelt en jouw doelgroep aanspreekt!
Al tijdens de klantendag in 2024 bespraken we hoe je van het LMS een marketingmachine kunt maken. Immers zitten er veel ingrediënten in de online marketing die we als L&D-ers ook goed kunnen gebruiken.
Om dat verder kracht bij te zetten hebben we het mogelijk gemaakt om leercampagnes te bouwen in CAPP LMS. Maak onweerstaanbare leercampagnes in CAPP LMS en push de content!
Als je je afvraagt, maar wat moet er dan in een campagne? De ingrediënten voor een succes vind je hier.
Intussen hebben we ruim honderd campagnes gebouwd en de resultaten zijn veelbelovend! Samen maken we van CAPP LMS een echt marketingmachine.
December: Audits & inspecties

Met CAPP LMS ondersteunen we al jarenlange talloze audits en inspecties. Voorbeelden hiervan zijn de HKZ, IGJ, Qmentum en diverse ISO-audits. We zijn dan ook blij dat teamleider Wilma van Eerden en Coördinator opleiden Joke van Leeuwen, van zorgorganisatie Zideris, wilden vertellen hoe ze het ervan af brachten tijdens de HKZ-audit en hoe CAPP LMS hen ondersteunde in de voorbereiding én tijdens de audit. Een combinatie van handige tips en de ondersteuning die CAPP LMS bood bij de audit.
Word jij binnenkort ge-audit en wil je nog even sparren over de inrichting en dashboards van het LMS? Neem gerust contact op via de chat in CAPP LMS!
Vooruitblik 2026
We kijken ernaar uit om in 2026 samen verder te bouwen aan leren en ontwikkelen in jouw organisatie. En samen te ontdekken hoe je CAPP LMS nog beter kunt inzetten om jouw doelstellingen te verwezenlijken. De eerste stap die we daarvoor weer zullen zetten is de persoonlijke reCAPP die alle klanten begin volgend jaar weer zullen ontvangen. Een mooie aanleiding om samen vooruit te kijken en invulling te geven aan 2026.
Tot slot willen we al onze klanten danken voor de fijne samenwerking. Op een prachtig 2026!




