Wat is e-learning?

Michel | | Leestijd: ± 3 min.

E-learning is typisch zo’n begrip waar veel onduidelijkheid over bestaat. Sommige mensen associëren e-learning vooral met complexe en interactieve leermethoden, voor anderen ligt de nadruk meer op zelfstudie met behulp van computers. Doordat iedereen een eigen invulling geeft aan E-learning, is het een containerbegrip geworden. In dit blog leggen we uit wat e-learning is en, nog belangrijker, wat u ermee kunt.

De definitie van e-learning

Laten we eerst op zoek gaan naar een passende definitie van e-learning. Hier zijn er twee:

  1. “Het bieden van een les-, trainings- of opleidingsprogramma met elektronische middelen.”
  2. “Bij e-learning wordt gebruik gemaakt van een computer of een ander elektronisch apparaat (bijvoorbeeld een mobiele telefoon) om trainings-, opleidings- of lesmateriaal aan te bieden.”

E-learning staat letterlijk voor electronic learning. Net als de steeds verder voortschrijdende elektronische mogelijkheden, groeien ook de mogelijkheden op het gebied van de media en methodes die we hiervoor kunnen inzetten. Waar e-learning zich in de jaren ’90 nog beperkte tot leermodules op een desktop, zijn er tegenwoordig allerhande (mobiele) applicaties, interactieve interfaces en media mogelijk.

Iedereen kan lesmateriaal ontwikkelen

Schreven wij 25 jaar geleden nog met de pen, tegenwoordig typen we en zien we de opkomst van spraakgestuurde technologie. De digitale revolutie maakt het mogelijk dat wij zelf als auteur, als uitgever en als drukker opereren. Ook lesmateriaal kan veel sneller, goedkoper en vaak leuker worden geproduceerd dan in het verleden. Inmiddels blijkt dat we dat voor een groot deel ook zelf kunnen. Natuurlijk moet het lesmateriaal inhoudelijk goed zijn, maar een YouTube-filmpje, een foto, een ingesproken tekst, daar draaien de meeste mensen hun hand niet meer voor om. Kortom, iedereen kan zelf e-learning maken.

Leren en laten leren

We doen elke dag aan e-learning

Je staat er misschien niet bij stil, maar eigenlijk doen we elke dag aan e-learning. Stel, je wilt een uitje plannen. Op Google vind je een leuke bestemming in de buurt. Een review op Expedia overtuigt je van de geschiktheid van je keuze. Op YouTube bekijk je een video van een gast. Op Google Maps vind je de routebeschrijving en met Datumprikker kies je samen met je vrienden een geschikte dag.

Je gebruikt dus een veelheid aan websites en bronnen om informatie te zoeken, te filteren en te delen. In een encyclopedie of bibliotheek kun je zoeken naar informatie. Websites als Wikipedia en YouTube zijn eigenlijk digitale encyclopedieën en bibliotheken. Waarom zou je leren met behulp van dergelijke sites dan geen e-learning noemen?

Dus e-learning = Google?

Niet persé. Er zijn natuurlijk genoeg andere vormen van e-learning. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van e-books of aan het online maken van toetsen. Bovendien gaat e-learning niet alleen over het verkrijgen, maar soms ook over het delen van kennis. Dit wordt ook binnen organisaties steeds belangrijker. e-learning kan bijvoorbeeld gebruikt worden om onboarding van medewerkers te begeleiden, medewerkers op te leiden of bij te scholen, of te voldoen aan wet- en regelgeving en compliance. Door e-learning vorm te geven binnen een leermanagement systeem, ontstaat tevens de mogelijkheid kennis te toetsen en rapportages op te stellen.

Waarom zet je e-learning in?

De inzet van e-learningmodules kan voor een organisatie een krachtige tool zijn bij het opleiden en het overdragen van kennis en vaardigheden. Soms kan één eenvoudige e-learningmodule een handboek of een klassikale demonstratie vervangen. Als het gaat om softwareinstructie is een e-learningmodule vaak juist de beste optie. Maar natuurlijk kan lang niet elke leervraag met (alléén) e-learning beantwoord worden. De bediening van een nieuwe machine leer je het beste op de werkvloer. Veel vaardigheden die te maken hebben met menselijke interactie kunnen ook het best geoefend worden in een praktijksituatie – denk bijvoorbeeld aan het leren van interviewtechnieken.