Defacto’s zorgcontent: In gesprek met de makers

Emma Kwee | | Leestijd: ± 5 min.

Defacto duikt de inhoud in? Je leest het goed, dit jaar zijn we druk bezig geweest met de ontwikkeling van leercontent. Het doel was om actuele en kwalitatieve leercontent te ontwikkelen, die zorgprofessionals ondersteunt bij hun werk. Vers van de pers staan nu de eerste set modules met geïntegreerde performance support klaar. Deze gaan over de meest voorkomende voorbehouden handelingen in de VVT zoals injecteren, katheteriseren en zwachtelen. We spraken met de makers van de leercontent Laura (content maker) en Winda (vormgever), over het idee achter dit initiatief en het uiteindelijke resultaat.

Makers

Hoe kwamen jullie op het idee om zelf leercontent te creëren?

Door de jarenlange nauwe samenwerking met zorginstellingen en dagelijkse contacten met zorgprofessionals merkten we dat er, ondanks het grote aanbod van e-learning modules, behoefte was aan hoogwaardige leercontent dat uitgaat van bondige leerinterventies en geïntegreerde werkplekondersteuning (performance support).

Met de recente doorontwikkeling van onze producten Agile Air en Agile QR zagen wij de kans om hier actueel aanbod voor te ontwikkelen. Hiermee spelen we direct in op de behoefte van onze klanten en zijn we een stap dichter bij het bieden van een volledig leerecosysteem.

En hoe wilden jullie inspelen op de behoeftes van de eindgebruiker?

Het is een bekend gegeven dat de werkdruk in de zorg steeds hoger wordt. Het volgen van e-learning modules en het maken van toetsen wordt daardoor steeds vaker ervaren als een tijdrovende verplichting. En dat is natuurlijk niet wat we willen. We willen zorgmedewerkers juist ondersteunen in hun werk, zodat ze snel up to date zijn en met vertrouwen een handeling kunnen uitvoeren in de praktijk.

Met onze leercontent willen we medewerkers zoveel mogelijk zelf de regie geven over wat ze leren, wanneer ze leren en op welke manier ze leren. Daarom hebben we korte en bondige leerpaden gemaakt, waarin je snel en gemakkelijk kan zoeken en navigeren. Je ziet welke informatie waar aan bod komt en hoe ver je bent gevorderd. Daarnaast bieden we bij elke module een set performance support kaarten die de medewerker op elk gewenst moment kan raadplegen. Zo kunnen zorgmedewerkers zelf kiezen hoe ze leren.

Hoe zijn jullie vervolgens aan de slag gegaan?

Van onze samenwerkingspartner de Leerfabriek hebben we een basisset van modules aangekocht. Deze hebben we onder de loep genomen, geactualiseerd en de teksten zoveel mogelijk tot de essentie teruggebracht. Daarbij hebben we ons natuurlijk gebaseerd op de geldende protocollen van bijvoorbeeld Vilans. Vervolgens hebben we de modules aangevuld met afbeeldingen, video’s, oefenvragen, interactieve elementen en performance support kaarten die de theorie en de uitvoering van handelingen verduidelijken en ondersteunen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen of je liever het stappenplan leest of een performance card of video bekijkt. Leren wordt daarmee dynamischer en komt dichter bij de dagelijkse praktijk te staan. Alle modules hebben we op juistheid en volledigheid laten reviewen door een panel van inhoudelijke experts uit de zorg.

Gaandeweg kwamen we ook op nieuwe ideeën. Zo is de ontwikkeling van de leercontent de grootste inspiratiebron geweest voor vele doorontwikkelingen in Agile Air. Doordat we nu zelf vol in de inhoud zijn gedoken leerden we nog beter hoe onze software dat het beste kan ondersteunen. En daar zijn we best trots op.

Op welke manier hebben jullie beeld- en videomateriaal ingezet?

Ook hierbij was het de uitdaging om de essentie te vinden om de leerstof te ondersteunen. Vormgeefster Winda heeft gekeken naar de huidige huisstijl om in de illustraties gebruik te maken van rustige kleuren en strakke vormen die een eenheid vormen. 'Ik ben totaal niet medisch geschoold en kan ook niet goed tegen bloederige dingen en naalden. Het vooronderzoek naar de juiste afbeelding was voor mij daarom soms een uitdaging, maar vooral leerzaam en het voelde waardevol om voor dit leeraanbod illustraties te maken.'

Qua video’s hebben we de protocollen stap voor stap zo duidelijk mogelijk in beeld gebracht. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een skills lab. De instructies hebben we ingesproken en als ondertiteling toegevoegd. Doordat alle stappen als losse segmenten te benaderen zijn, spring je makkelijk naar het onderdeel dat je wilt zien of lezen. De leervraag en het gebruikersgemak staan dus voorop.Qua video’s hebben we de protocollen stap voor stap zo duidelijk mogelijk in beeld gebracht. De instructies hebben we ingesproken en als ondertiteling toegevoegd. Doordat alle stappen als losse segmenten te benaderen zijn, spring je makkelijk naar het onderdeel dat je wilt zien. De leervraag en het gebruikersgemak staan dus voorop.

Hoe ondersteunt de performance content professionals op de werkvloer?

Performance support draait erom dat medewerkers snel antwoord kunnen vinden op vragen waar ze tegenaan lopen op de werkvloer. Bijvoorbeeld om te checken of je iets goed doet, of wat de benodigdheden zijn voor de uitvoering van een handeling. In lijn met de 5 Moments of Need hebben we per module een set performance support kaarten ontwikkeld over veelgemaakte fouten, handige tips, checklists en stappenplannen.

Organisaties kunnen zelf bepalen op welke manier en waar de Performance support kaarten onder de aandacht worden gebracht bij medewerkers. Bijvoorbeeld via QR-codes op de werkvloer of door een link te plaatsen bij leeronderdelen in het LMS.

Wat zijn de toekomstplannen/volgende stappen?

We zien dat de zorgsector zeer gecharmeerd is van onze aanpak, dus we zijn zeker van plan om ons leeraanbod verder uit te breiden. Daarnaast halen we natuurlijk feedback op bij klanten en eindgebruikers. Daar helpt Agile Air ons ook bij. Per module hebben we inzicht in de voortgang, prestaties en ervaring van eindgebruikers. Dat laatste doen we door gebruikers met een quick review om feedback te vragen. Wat we in elk geval al zeker weten is dat de leercontent niet statisch is en dat het iets waar we, samen met onze klanten, continu aan willen blijven werken.

Ben je benieuwd naar ons leeraanbod?

Download onze brochure voor meer informatie of neem contact op met je Customer Success officer. We laten je graag meer zien!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.