Nieuw geleerd, nieuw gedaan

We doen het allemaal: meegaan met de trends van vandaag de dag. Je moet natuurlijk wel een beetje bij blijven. Om hierin mee te gaan ervaar ik een continu veranderende voorkeur in het gebruik van apps, programma's en multimedia.

Ik kan me nog goed herinneren hoe ik op de middelbare school achter MSN zat om te chatten met mijn vrienden. Tegenwoordig doen we dat niet meer. We zitten op WhatsApp, Snapchat, Tinder, Facebook, noem ze maar op.

WhatsApp

We gebruiken allemaal WhatsApp

In mijn baan als consultant bij Defacto is het interessant om te kijken wat precies maakt dat een nieuwe applicatie zo succesvol is dat deze bestaande applicaties vervangt. De sleutel tot die formule is immers de sleutel tot succes. Iedere keer als ik hier over nadenk kom ik terug bij de uitleg die mijn collega Hugo hier ooit voor gaf:

'Digitalisering is geen vernieuwing, de echte revolutie komt pas daarna'

Wat betekent dit concreet? Eigenlijk heel simpel: wij mensen hebben allemaal onze eigen denkbeelden, gebaseerd op de context en kennis die wij hebben. Toen de samenleving steeds digitaler werd, probeerden wij onze kennis en ideeën te integreren met de digitale mogelijkheden. Het resultaat? Een replica van het analoge proces in een digitale uitvoering.

Encyclopedie

Een 'oldschool' encyclopedie

Brief werd e-mail, de encyclopedie werd vervangen door een cd-rom van Encarta en ga zo maar door. Sec gezien zijn dit dezelfde zaken. Een brief en een e-mail hebben dezelfde functionaliteit en in Encarta vind je dezelfde artikelen als in de Winkler Prins Encyclopedie. Uiteraard sneller en digitaal, maar in principe 'meer van hetzelfde in een nieuw jasje'. Voor een digitaal tijdperk, maar analoog bedacht.

Dit wil niet zeggen dat dit geen belangrijke stappen zijn geweest om te zetten, maar dit is niet de revolutie waar ik naar op zoek ben. De echte revolutie begint pas wanneer analoge processen worden aangepast aan de mogelijkheden die een digitale wereld biedt.

E-mail werd Facebook, Yammer of HipChat. Encarta werd Wikipedia. Dit zijn in mijn ogen de echte revoluties. Apps als Facebook en websites als Wikipedia hebben weliswaar nog steeds voor een groot deel hetzelfde doel als hun voorgangers, maar gebruiken de mogelijkheden van de digitale wereld die in de analoge wereld niet bestonden. Zo zetten ze een volgende stap.

Waar de encyclopedie per wijziging opnieuw uitgegeven diende te worden, gebruikt Wikipedia de mogelijkheid om iedereen toegang te geven om kennis te halen, maar ook te brengen, up-to-date te houden en te reviewen. In plaats van drie experts in een kamertje heb je nu dus de totale wereldpopulatie aan kennis tot je beschikking, op een plek.


Vanuit de gedachte: “Wat kan de digitale wereld toevoegen aan de door ons ooit bedachte processen” ontstaat dus ware innovatie. Daarom is dat de basis vanuit waar wij ons learning management systeem onder de loep hebben genomen. Want laten we eerlijk zijn, een LMS is op zich niet veel meer dan een gedigitaliseerde vorm van cursusadministratie, 'het automatisch vinken'.

Ons inziens is hierin nog een grote stap te maken. En natuurlijk hebben wij een goed idee hoe.

Interesse in de revolutie van het LMS en het leren in organisaties? 19 april aanstaande staan wij op Next Learning 2016 in Den Bosch om over dit thema onze ideeën te delen. Ik zie u daar uiteraard graag!

Next Learning 2016

Meer artikelen

  1. De video van ons 30-jarig jubileumfeest

    De video van ons 30-jarig jubileumfeest

    Ons 30-jarig jubileumfeestje was een groot succes. Gelukkig kunnen we daar nog even van nagenieten. BEMedia heeft de avond vastgelegd op foto en video. Een mooie herinnering aan een bijzonder feest. En dat wilden we natuurlijk graag met jullie delen... Lees verder

  2. Sociaal leren tijdens de lunchpauze

    Sociaal leren tijdens de lunchpauze

    De lunchpauze is het moment om je werk te onderbreken zodat je er ’s middags weer vol tegenaan kunt. Maar als je stopt met werken, betekent dat dan ook dat je stopt met het genereren van ideeën? Natuurlijk niet! Koffie- en lunchpauzes zorgen voor... Lees verder

  3. Leren op microniveau: de toekomst

    Leren op microniveau: de toekomst

    Notendop-kennis. Ooit van gehoord? Heel kort gezegd is het het microdoseren van dagelijkse kennis. Hoewel microleren geen nieuw begrip is, vinden steeds meer mensen (waaronder ikzelf) het erg belangrijk. Informatiestroom Zie je wat er gebeurt? ... Lees verder

  4. De geschiedenis van onze stadsvilla

    De geschiedenis van onze stadsvilla

    Dit jaar bestaat Defacto dertig jaar. Daarom maakte Beno Hofman, het geheugen van Groningen, ​een filmpje over de geschiedenis van ons pand. De stadsvilla werd gebouwd in 1882 en is sinds 1999 in het bezit van Defacto. Over de jaren was het pand eigendom... Lees verder

  5. Ken je potentie: de kenniswerker

    Ken je potentie: de kenniswerker

    Heb je ooit een kenniswerker ontmoet? Ze zijn meestal te vinden in het hart van je organisatie. Kijk maar om je heen, al je collega's zijn kenniswerkers. Het neemt vele vormen aan. Je ziet het terug in hun bereidheid en motivatie, ideeën, ervaringen... Lees verder