Verhoog het leerrendement met eventcommunicatie

Jennifer Seldenrijk | | Leestijd: ± 3 min.

Uitgelicht in CAPP LMS/LXP: Eventcommunicatie

Heb jij de eventcommunicatie functionaliteit in CAPP al ontdekt? Hiermee stuur je onder andere snel en eenvoudig berichten aan grote groepen deelnemers die zich hebben ingeschreven voor een event. Als je voor, tijdens en na jouw event op een doeltreffende manier communiceert, vergroot je gegarandeerd het leerrendement voor elke deelnemer. Wij geven je hier vier redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met de eventcommunicatie functionaliteit in CAPP. Laat je inspireren!

1. Huiswerk vooraf zorgt voor verdieping tijdens het event

Theoretische lesstof leent zich vaak goed voor zelfstudie ter voorbereiding op een event. Docenten gebruiken de eventcommunicatie functionaliteit in CAPP om deelnemers tijdig te informeren over de aard en omvang van de zelfstudie(opdrachten). Vervolgens is het aan de deelnemers om zich voor te bereiden op een manier die bij hen past.

Docenten gaan er tijdens (fysieke) events steeds vaker vanuit dat alle deelnemers zich hebben voorbereid en allemaal dezelfde basiskennis hebben. De ‘eventtijd’ wordt gebruikt om met elkaar in gesprek te gaan over een specifiek onderwerp en meer verdieping op te zoeken. Huiswerk of voorbereidingslesstof wordt niet/nauwelijks herhaald. De combinatie van zelfstudie en verdieping tijdens het event zorgt ervoor dat deelnemers zich direct betrokken voelen en de lesstof sneller beheersen. Dit draagt weer bij aan een groter rendement van leren.

2. Betrokken deelnemers komen opdagen (verminder no-shows)

Geen garanties maar de kans is groot dat je een uitstekende opkomst hebt tijdens jouw event als je op een juiste manier gebruik maakt van de eventcommunicatie functionaliteit. Wij zien dat betrokken deelnemers zich inspannen om daadwerkelijk deel te nemen aan het geplande event en niet last minute afzeggen (zonder duidelijke reden). De vraag is: hoe draagt communicatie bij aan betrokken deelnemers?

Het lijkt een open deur, maar interactie en ‘persoonlijk’ contact met deelnemers vergroot de betrokkenheid. Als een docent of andere deelnemer de moeite neemt om persoonlijke verhalen, kennis en informatie te delen, dan draagt dit bij aan de onderlinge connectie en zorgt voor een band. Je ‘kent elkaar’ nu de eerste contacten zijn gelegd. De drempel om ‘zonder goede reden’ niet te komen opdagen wordt zo hoger. Dat is natuurlijk precies wat organisatoren van events die een hoge opkomst nastreven graag zien.

event communicatie

3. Spreek ook ‘stille’ deelnemers aan

Je herkent het vast. Verschillende deelnemers voeren steeds het hoogste woord in grote groepen. Ze reageren op elke vraag of praten voor hun beurt. Andere deelnemers hoor je niet en maken nauwelijks geluid. Niet omdat het onderwerp of de vraag hen niet interesseert, maar omdat zij liever niet spreken ‘in het openbaar’. De kans is groter dat deze ‘stille’ deelnemers’ zich eerder mengen in een digitaal gesprek.

4. Blijf in contact

Tijdens het event is de connectie tussen deelnemers gelegd. Na afloop is het zaak om het contact op gang te houden want onderzoek laat zien dat (blijven) leren met en van elkaar (social learning) een grote rol speelt in het rendement van leren. Ook hiervoor maken docenten/facilitators gebruik van de eventcommunicatie functionaliteit in CAPP. Alle (historische) communicatie blijft voor alle deelnemers bewaard. Door regelmatig een (korte) toetsvraag te stellen, content te delen of een discussie te starten, houden deelnemers hun kennis en vaardigheden op peil.

Ben jij geïnspireerd?

Mooi! Dat was precies onze bedoeling. Zoals je ziet, zijn er verschillende redenen om de eventcommunicatie functionaliteit CAPP te gebruiken. Enerzijds praktisch om snel een informatie te verspreiden. Anderzijds om het leerrendement in (grotere) leerprogramma's te vergroten. Wil je met ons in gesprek of zoek je naar praktische handvatten? Laat het ons weten!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.