reCAPP 2020: terugblik op leren en ontwikkelen in een bewogen jaar

Isabela Wojtowicz Isabela Wojtowicz | | Leestijd: ± 2 min.

2020 was het jaar van remote werken, leren en presteren. Tegelijkertijd leven we in een tijdperk van statistieken, big data en 'meten is weten'. Zo zagen we dankzij onze Learning Analytics al na de eerste coronagolf dat online leren een enorme vlucht had genomen. In dit blog maken we een eerste balans op voor het gehele jaar 2020, dat in maart door het coronavirus een geheel onverwachte wending kreeg.

800.000 leerpogingen

De 1,5-meter-samenleving, groepsbeperkingen en verschillende lockdowns onderstrepen daarmee duidelijk het belang van online leren. Waar de samenleving stil lag, gold dat zeker niet voor onze klanten. We registreerden in 2020 bijna 800.000 leerpogingen (met een success rate van ruim 90%). Dit gaat om gelezen artikelen, bekeken video's, gevolgde e-learning modules en events, en skills. Een LMS dat dit ondersteunt en bovendien altijd en overal beschikbaar is, is daarmee meer noodzaak dan luxe.

Leerpogingen in 2020

Verschuiving

De vele beperkingen zorgden voor een verschuiving van meer klassikaal naar online georiënteerd leren. Zo zagen we klanten de Events-app in CAPP LMS gebruiken voor het organiseren van online meetings met bijvoorbeeld Zoom of Teams. Vergeleken met het voorgaande jaar werden in 2020 bijna 30% meer artikelen en bijna een kwart meer video's gemaakt, onder meer over allerlei onderwerpen die met het coronavirus te maken hebben (hygiëne, protocollen, etc.).

Informatie rondom corona

Daarbij werden CAPP Agile en CAPP Quizzes door klanten als goede aanvulling op het LMS gezien, vooral voor cursussen en informatie rondom corona. Zo werden gehele leerpaden gemaakt in CAPP Agile, die vervolgens als vereiste getoetst werden met toetsen gemaakt in Quizzes.

Corona-informatie in CAPP Agile

Persoonlijke reCAPP

In vele opzichten was 2020 dus een bijzonder jaar. Een jaar dat tal van nieuwe inzichten heeft opgeleverd, zowel in de maatschappij als binnen organisaties. Om dit bijzondere jaar te onderstrepen hebben we aan iets speciaals voor onze klanten gewerkt: een persoonlijke reCAP(P) van de feiten en cijfers over het gebruik van CAPP LMS en andere producten, gebundeld in een glossy jaaroverzicht. Elke klant heeft per post een boekje ontvangen waarin we dankzij onze uitgebreide Learning Analytics statistieken en informatie presenteren over vier deelonderwerpen: algemeen, cursussen & content, compliance en leren.

reCAPP boekje voor klanten

In reCAPP beschrijven we onder algemene analytics onder meer het aantal leerpogingen en behaalde certificaten, gaan we onder cursussen & content dieper in op het maken van e-learning en leermateriaal, en bij compliance bieden we bijvoorbeeld inzicht in het aantal groene bolletjes en het bekwaamheidspercentage van de gehele organisatie. Tenslotte zetten we onder leren nog enkele wetenswaardigheden over het leergedrag van medewerkers op een rij, zoals de favoriete leerelementen en de populairste cursus. Kortom, een schat aan informatie over leren en ontwikkelen in de organisatie.

Samen terugblikken, evalueren en plannen maken

In de komende tijd gaan we met klanten in gesprek over hun persoonlijke statistieken en geven advies over een nog betere inzet van onze producten. Samen gaan we terugblikken, evalueren en nieuwe plannen maken voor het volgende jaar. Wij hebben er zin in!

In een volgende serie blogs gaan we in meer detail in op de trends en ontwikkelingen binnen de onderwerpen die we in de individuele reCAPPs hebben belicht. Houd ons blog in de gaten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.