Onboarding in coronatijdperk vraagt om schaalbare digitale oplossingen

Michel Lusthof Michel Lusthof | | Leestijd: ± 2 min.

Het inwerken van nieuwe medewerkers, ook wel onboarding genoemd, is voor veel organisaties een uitdaging nu 60 procent van Nederland thuiswerkt. Bij Defacto lopen we hier zelf ook tegenaan. Toch hoeft dit geen probleem te zijn als je gebruikmaakt van digitale oplossingen.

Ondergeschoven kindje

Inwerken van nieuwe medewerkers is bij veel organisaties - ook al vóór de coronacrisis - een ondergeschoven kindje, zo zien we regelmatig bij onze eigen klanten. Vaak gebeurt dat slecht, onvoorbereid en leidt het tot veel frustraties en teleurstelling bij de nieuwe medewerker, en op termijn ook bij de werkgever die niet de verwachte kwaliteit krijgt. In het ergste geval leidt het zelfs tot uitval, alle investeringen ten spijt.

Schaalbare oplossingen

‘Het nieuwe normaal’, zoals premier Rutte het in meerdere persconferenties benadrukte, dwingt organisaties om na te gaan denken over allerlei zaken, waaronder het inwerken van personeel. Voorlopig blijft het thuiswerken nog wel even bestaan en het fysiek contact met (nieuwe) collega’s beperkt. Dit vraagt om digitale oplossingen die schaalbaar (lees: herhaalbaar) zijn.

Creativiteit en aanpassingsvermoging

Vanzelfsprekend kunnen digitale middelen het persoonlijke contact nooit helemaal vervangen, maar de crisis laat tegelijkertijd ook zien dat mensen creatief zijn en zich kunnen aanpassen. We videobellen inmiddels heel wat af, zo blijkt uit de gebruikscijfers die videobeldiensten bekendmaken, en zelfs de traditionele vrijmibo vindt nu bij veel organisaties op afstand plaats.

Digitale inwerkprogramma’s

Bovendien zijn organisaties die dat eerst nog niet waren door de coronacrisis en de nieuwe manier van werken in rap tempo gedigitaliseerd. Het inwerktraject kan daarbij eigenlijk niet achterblijven: nu is de uitgelezen kans om te investeren in schaalbare inwerkprogramma’s die de nieuwe medewerker klaarstomen zodat hij snel is ingewerkt, gecertificeerd aan het werk kan en de leidinggevende op de hoogte is van diens status.

Combinatie van digitale middelen

Hoewel we bij Defacto al overwegend digitaal werken, verliep tot de coronacrisis veel van onze onboarding grotendeels fysiek bij ons op kantoor in Groningen. Maar inmiddels werken we allemaal vanuit huis. We hebben daarom een eigen digitaal inwerkprogramma voor onze nieuwe medewerkers ontwikkeld, waarbij we gebruikmaken van ons eigen LMS en CAPP Agile Learning, in combinatie met bestaande communicatietools.

Creatieve invulling

De vele digitale middelen bieden bovenal de kans om een inwerkprogramma op een creatieve manier in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan een video van de directeur die de medewerker welkom heet, een quiz over de organisatie, vlogs om kennis te maken met verschillende afdelingen. Mogelijkheden in overvloed.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.